Column

Facility Management en de theorie van ‘Wie Niet’ en ‘Dat Dus’.

Over mens en product, en de relatie met de kennis over jezelf en het begrip kwaliteit.
Profielfoto van Hans G.J. Topée
Hans G.J. Topée
25 september 2022 | 4 minuten lezen

Facility Management

“Kwaliteit”, een steeds lastiger wordend begrip voor jou. Te meer daar er zelfs opdrachtgevers-/klanten/managers zijn die je ondanks de huidige maatschappelijke ontwikkelingen uitdagen om buiten de bestaande grenzen te gaan! Spannend en leuk, maar hoe terecht en hoe ga je daar dan mee om. Waarachtig mooi om dat mee te maken, maar veelal gaat het toch om kadering binnen bestaande regels en wetten, budgetten, lopende contractuele afspraken en processen, effectiviteit, inclusiviteit en circulariteit.

Wie Niet?

Die ruimte en uitdaging is mooi voor jou om tot echte creatie te komen. Was het bij elk project maar zo! Maar voor jou wellicht toch wat anders, want in die vrijheid die we vandaag de dag afdwingen, krijgen, wensen of adoreren ligt gelijk jouw grote valkuil. Al te vaak zien we dat die vrijheid, vrijblijvendheid en openheid leidt tot vervlakking van waarden en normen, en een vervlakking van kwaliteitsaspecten, zelfs van die die ooit redelijk basis waren. Niet omdat het ooit beter was, maar je moet wel de goede dingen meenemen en die optellen bij de nieuwe zaken die je wilt toevoegen.

Eigenlijk is het jouw uitdaging om steeds, elk moment (zonder er een project van te maken) continu bezig te zijn om jouw begrip ‘kwaliteit’ opnieuw uit te vinden. En dat terwijl je waarschijnlijk al best een goed kwaliteitsbeeld hebt. Maar het kan altijd beter en meer getuned zijn op het proces waarin je nu al bijdraagt.

Uiteraard zullen er ook veel mensen zijn die moe worden van dat “opnieuw uitvinden” en “kwaliteit leveren”. Dat is ook zeker waar. Deze sport is ook niet voor iedereen weggelegd, en maar goed ook. De wereld zou echt op z’n kop staan. Alleen in jouw rol van ”bijdrager” (met trost en passie) in welke context dan ook, past het om steeds weer opnieuw de receptuur ter discussie te stellen en om vanuit een blank “0” vertrekpunt zaken fris te bekijken. Je komt dan vaak tot andere en heldere oplossingen.

Wat Dan?

Kwaliteit is zoals duidelijk mag zijn een lastig begrip. Je brengt/levert het aan de ene kant en aan de andere wordt het waargenomen/ervaren. Soms terecht voer voor normen over reinheid, temperatuur, aandacht, kleur, respect, smaak, etc.

Vaker gelukkig voor de echte kwaliteit die door jou geboden wordt door het samenspel van producten die een mens waarneemt. De totale setting, de ambiance, de aankleding, het gedrag, het geboden product, de uitvoering naar de klant, etc. Vaak zien we helaas dat de “menskwaliteit” om diverse redenen achter gaat lopen. Hier ligt dus voor jou een probleem en tegelijkertijd de sleutel tot de oplossing.

Je denkt vaak breed, managerial, procesmatig en zelfs soms bestuurlijk. Maar denk ook vooral eens aan jouw eigen drive, wil, passie en kwaliteit binnen jouw omgeving en de kleine (facilitaire) kwaliteit van:

Auto, Kleding, Schoenen, Deur, Mat, Binnenkomst, Overleg, Wand, Onthaal, Visie, Gesprek, Aankijken, Plafond, Geur, Blik, Stoel, Tas, Pen, Houding, Eten, Hygiëne, Uitstraling, Schoon, Plek, Omgeving, Thuis, Elders, Entree, Lift, Toilet, Energiegebruik, Papier, Rol, Drogen, Servies, Duurzaamheid, Bestek, Glaswerk, Praten, Parkeren, Route, Uitnodiging, Imago, Concept, Mores, Water, Koffie.

Het lijken kleine dingen, maar kijk eens goed naar deze ‘dichtbijhuis’ onderwerpen die overal aan de orde zijn. En dan hebben we het nog niet over al die andere 1000 dingen die we dagelijks automatisch doen! Automatisch? Getraind? In het DNA? Meegekregen? Gekopieerd? In de genen? Vergeten?

In deze tijd kan het geen kwaad om als mens het woord Kwaliteit toe te voegen aan jouw unieke ‘zijn’ en producten. Niet als overkill, maar juist zorgend en passend in een fit met stijl en mores en de waarden en normen van jou en het bedrijf waar je (voor) werkt.

Denk erover na! Het is geen wetenschap. Tel de dingen op. Denk filosofisch over de rol die je speelt. Maak je eigen normen en waarden! Verhoog je menskwaliteit! Breng en voel de fit met proces en mens! Droom! Leef! En dat dan allemaal met respect voor je omgeving!

Dat dus!

Ik gun ieder bedrijf zijn ‘kwaliteitskanjers’….!

Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Vooral met echte mensen!

 

Oorsprong

Kwaliteit is een onderscheidend kenmerk of een standaard. In het eerste geval is dit het geheel van eigenschappen van een object, in het tweede specifiekere is het een positief onderscheidend kenmerk, zoals in kwaliteitskrantwaterkwaliteit en sociale kwaliteit. Het woord is ontleend aan het Latijnse qualitas.

‘Kwaliteit van leven’ is  in dit kader wellicht het meest interessant waar het gaat over het functioneren van een persoon op fysiekpsychisch en sociaal gebied en de subjectieve evaluatie daarvan. Er bestaat een groot aantal definities van kwaliteit van leven. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hanteert de definitie 'de perceptie van individuen op hun levenspositie in de context van de cultuur en het waardensysteem waarin zij leven en de relatie tot hun doelen, verwachtingen, standaarden en belangen.' [1][2] Kwaliteit van leven bestaat uit objectieve en subjectieve aspecten. Objectieve aspecten betreffen beperkingen als gevolg van iemands gezondheid die door anderen waargenomen en eventueel gemeten kunnen worden. Subjectieve aspecten betreffen aspecten die voorkomen in het oordeel van de persoon over het eigen welzijn en die niet door derden zijn te objectiveren.[3]