Programma & sprekers FMN Nationaal Waardecreatie Congres

09.00 - 09.30 uur 

Ontvangst: coronacheck & registreren

Plenair gedeelte

09.30 - 09.40 uur

Opening door André Salomonson, Michel Tobé en Erik Veurink

09.40 - 10.10 uur 

André Salomonson

BLOK 1 - De waardegedreven FM-organisatie: een introductie (André Salomonson)

FM-organisaties hebben veelal hun focus op beheer en klanttevredenheid. Facility wordt echter steeds belangrijker en daarvoor is een andere focus nodig. André Salomonson introduceert de waardegedreven FM-organisatie in deze tijd. Daarbij staat hij stil bij de volgende zaken: 

  • Wat is een waardegedreven FM-organisatie, wat maakt deze anders?
  • Waarom juist nu de transitie naar waardegedreven organiseren?
  • De consequenties van waardegedreven organiseren. 
  • De FM-professional van de toekomst.

10.10 - 10.40 uur

Rianne Appel-Meulenbroek

BLOK 2 - Interacties tussen werkplek, organisaties en medewerkers (Rianne Appel-Meulenbroek)

De werkomgeving staat centraal in de waardegedreven FM-organisatie. Een belangrijke vraag is: welke werkomgeving past bij welke organisatie en type medewerkers? Wat maakt dat mensen functioneren in de werkomgeving? Maar ook: wat maakt dat mensen hun werkomgeving echt waarderen? Hiervoor is een integrale en transdisciplinaire kijk op de werkomgeving noodzakelijk. In de afgelopen jaren heeft Rianne belangrijke inzichten om echt waardevolle werkomgevingen te realiseren, samengebracht in haar onderzoeksactiviteiten. Ze geeft een samenvatting van enkele inzichten:

  • Wat maakt werkomgevingen waardevol? ‚Äč
  • Wanneer geeft de werkomgeving ons energie en plezier?
  • Hoe stem je de werkomgeving af op de behoefte van de eindgebruiker?

10.40 - 11.10 uur    

Koffiepauze

11.10 - 12.00 uur

Kim Cramer - fotocredits Janiek Dam

BLOK 3 - Identiteit en emotionele drijfveren als stuur voor waardegedreven FM (Kim Cramer)

Waardegedreven FM-organisaties kunnen achterhalen wat hun gebruikers echt belangrijk vinden. Daarbij is het merk van organisaties een prachtig uitgangspunt, omdat dit de gewenste identiteit en cultuur vertegenwoordigt. Er is echter meer! Het is ook van belang om aan te sluiten bij de emotionele drijfveren van gebruikers en organisaties. Kim leert je hoe je als FM-professional op eenvoudige wijze aansluiting vindt bij deze drijfveren waardoor de waarde van FM toeneemt en gebruikers zich thuis voelen. Ze besteedt aandacht aan deze onderwerpen:

  • Merkwaarde vertalen naar de werkomgeving.
  • Hoe onderzoek je wat teams in organisaties echt belangrijk vinden in hun werk?
  • De balans tussen functionele, merk- en individuele drijfveren.

12.00 - 12.40 uur

André Salomonson

BLOK 4 - Hoe word ik een waardegedreven FM-organisatie? (André Salomonson)

In deze veertig minuten gaat André in op de volgende vragen:

  • Wat maakt een waardegedreven organisatie beter?
  • Hoe ziet de reis eruit en hoe maak ik een begin?
  • Hoe realiseer ik het gedrag dat nodig is voor verandering? 

12.45 - 13.45 uur

Lunchpauze

Learning lanes

De waardegedreven organisatie vraagt om veel competenties en vermogens. Veel van deze organisatievermogens zijn al in meer of mindere mate binnen FM-organisaties te vinden. In de middag heb je de mogelijkheid om drie workshops te volgen over onderwerpen die passen bij waardegedreven organiseren. Je kunt kiezen uit de volgende learning lanes (alle learning lanes worden in iedere ronde gegeven):

13.45 - 14.30 uur    
14.35 - 15.15 uur    
15.15 - 15.45 uur    
15.45 - 16.25 uur    

Ronde 1 Learning lanes
Ronde 2 Learning lanes

Koffiepauze
Ronde 3 Learning lanes

Plenaire afsluiting

16.30 - 17.00 uur   
17.00 - 18.00 uur

Connecting the Dots (André Salomonson)
Borrel

Het programma en de tijden zijn onder voorbehoud. Lees hier de algemene informatie over het FMN Nationaal Waardecreatie Congres op 16 september.

Over de sprekers

André Salomonson

André Salomonson is oprichter van Wundershift. Hij is adviseur, trainer, opleider en conceptontwikkelaar op het gebied van complexe vraagstukken waar meerdere organisaties en belangen in het spel zijn. Andrés kracht ligt in het doorgronden van complexe werksystemen. Op overtuigende en energieke manier brengt hij zijn kennis over op teams en professionals.

Rianne Appel-Meulenbroek

Rianne Appel-Meulenbroek is universitair hoofddocent in Corporate Real Estate & Workplace aan de Faculteit Bouwkunde van de TU Eindhoven, leerstoel Real Estate Management & Development. Met haar onderzoek probeert zij kennisorganisaties te doordringen van het belang van CRE als strategische resource. In haar onderzoek werkt zij zoveel mogelijk samen met onderzoekers uit diverse disciplines en een consortium aan bedrijfspartners. Ze spreekt regelmatig op congressen in binnen- en buitenland en werkt samen met academici aan werkplekonderzoek om het werkveld verder te ontwikkelen. Voor haar academische carrière werkte Rianne als CRE-consultant. Hierdoor heeft zij feeling met de wetenschap en de praktijk.

Kim Cramer - fotocredits Janiek Dam

Kim Cramer is 'emotive transformer'. Ze helpt organisaties in transitie om hun mensen te inspireren en positief gedrag te activeren richting een duurzame toekomst. Kim is gepromoveerd in communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en publiceerde verschillende wetenschappelijke onderzoeken op het gebied van merkstrategie. Ze is gastdocent bij verschillende (post) academische branding en marketingopleidingen en veelgevraagd spreker over emotive branding, organisatie-identiteit en -cultuur. Kim is medeoprichter van BR-ND People en initiatiefnemer van 23plusone Friends: een internationale trainings- en licentieoperatie voor professionals die een positief verschil willen maken op het gebied van onder andere branding, innovatie, cultuur, coaching en recruitment. Foto: Janiek Dam

Atse Koopmans

Atse Koopmans werkt als adviseur, opleider en coach bij Wundershift waar hij zich bezighoudt met complexe sourcings- en contractmanagementvraagstukken. Atse combineert uitgebreide kennis, advies -en praktijkervaring om samenwerkingen van organisaties rond complexe opgaven vanaf de start te ontwerpen, in te richten en te laten werken zoals ze zijn bedoeld.

Gerben van Dienst

Gerben van Dienst is adviseur bij Wundershift. Daar richt hij zich op ontwikkelvraagstukken en verandermanagement. Met zijn achtergrond in business development, innovatiemanagement en strategische planning is het zijn kracht om complexe vraagstukken en omgevingen te structureren, besturen, ambities te stellen en de realisatie ervan in te richten en borgen.

Erik Veurink

Erik Veurink is een loyale 'peoplemanager' die organisaties laat groeien en samenwerken vanuit de visie van verbinden van mens en competenties. Erik werkt graag samen in omgevingen waarin vernieuwing en product/concept(door-)ontwikkeling centraal staan. Volgens hem laten natuurlijke motivatie en een aanstekelijke drive teams excelleren en creëren deze twee factoren een gevoel van onlosmakelijke verbondenheid. Hij gelooft dat het eindresultaat niet in de kracht van de enkele uitvoering ligt, maar dat het voor en met elkaar willen bereiken het verschil maakt. In zijn huidige rol als campus-directeur van Brainport Industries Campus is hij verantwoordelijk voor de fysieke, commerciële en sociale exploitatie. Hierbij is de kernactiviteit het bouwen, ontwikkelen en onderhouden van het BIC (High Tech) ECO-systeem. Eriks kracht zit in een zeer nauwe samenwerking met medewerkers, klanten en relaties. Vanuit loyaliteit, transparantie, eerlijkheid en daardoor vertrouwen geeft hij samen met de opdrachtgevers en betrokkenen in de organisatie, vorm aan vernieuwing en verbetering van de samenwerking. Regelmatig spart hij samen met bedrijven over strategie, de in te zetten koers alsook voornemens en mogelijkheden voor conceptontwikkelingen en nieuwe business- en verdienmodellen.

Jeroen Spoelstra

Jeroen Spoelstra is een human centered designer en richt zich op duurzame en sociale opgaven. Jeroen runt samen met zijn partner Marcela het ontwerpbureau Unbeaten Studio in een klein dorpje in de Spaanse Pyreneeën. Hij gebruikt kwalitatief onderzoek, creativiteit en systeemdenken om oplossingen te ontwerpen voor duurzame en maatschappelijke vraagstukken in het onderwijs, overheidsinstellingen, ngo´s en het bedrijfsleven. Het thema klimaatveranderingen heeft de laatste jaren een steeds belangrijkere rol in zijn werk ingenomen door het leven in de natuur.

Niels van de Sande

Niels van de Sande is ‘creatief ruimtereiziger’. Met een achtergrond in marketing, concepting en design is hij sparringpartner voor bedrijven en organisaties met een ruimtelijke uitdaging. Hij helpt hen van doelstelling naar conceptgedachte en vervolgens naar een realistisch ontwerp. Zijn grote voorliefde voor merkontwikkeling, concept development, creatieve communicatie en empathische marketing heeft hem naar de  wereld van experience marketing geleid. Naast zijn conceptuele rol bij Succesmakers en Tausch heeft hij ruime ervaring aan de agencyzijde als marketeer en brandmanager bij Triple Double sportmarketing. Ook is hij ondernemer en runt hij een eigen webshop.

Jochem van Schayk

Jochem van Schayk is experiential marketing expert, ondernemer en eigenaar van b2b-merken Tausch en Succesmakers en consumentenmerken THUYN en Tables by TIM. Marketing, new business development, concepting en brandmanagement vormen de rode draad in zijn carrière. Jochem helpt internationaalgeoriënteerde bedrijven na te denken over de rol en positie van merkvoorkeur, strategie, live-communicatie, merkloyaliteit en merkbeleving in de customer journey 2.0. Het uitgangspunt daarbij is de vertaalslag naar succesvolle ruimte. De kern van zijn ondernemingen is het bepalen van ‘succes’ en daarop inspelen met een fysieke omgeving.

Elsbeth Snieders

Elsbeth Snieders is mediator en trainer bij Result Mediation. Samenwerkingsgeschillen in de breedste zin van het woord behoren tot Elsbeths werkterrein. Elsbeth heeft als mediator, trainer/coach en project- en lijnmanager gewerkt in binnen- en buitenland en in zowel de publieke als private sector. In haar workshop voor de Learning Lanes geeft Elsbeth inzicht in hoe je constructief met conflict kunt omgaan zodat relaties verstevigen en je vanuit conflict weet te innoveren. 

Ian van der Pool

Ian van der Pool heeft inmiddels ruim twintig jaar ervaring opgedaan binnen het (inter)nationale facilitaire werkveld. Doordat hij zowel als opdrachtgever, aanbieder als docent heeft gewerkt binnen de overheid, zorg, commerciële dienstverlening en het hoger onderwijs heeft hij een unieke kijk ontwikkeld op waardegedreven samenwerking binnen (facilitaire) dienstverlening. 
Momenteel werkt Ian als hoofd bedrijfsbureau binnen Servicepunt: de nieuwe waardegedreven facilitaire regieorganisatie voor Defensie.
Naast zijn reguliere werk is Ian zeer actief binnen het internationale vakgebied. Zo was hij voorzitter van FMN, directeur in de IFMA Global Board of Directors en een van de founding partners van Next Level FM. Momenteel is hij voorzitter van de Europese FM-normcommissie (EN 15221-serie) en Head of Delegation en expert in de internationale FM-normcommissie (ISO 41000-serie). Als co-auteur van onder meer ISO 41001 (FM Managementsysteem) en ISO 41014 (FM Strategie) levert Ian een unieke en relevante inkijk in facilitaire normen en -normontwikkeling.