Column

Faciliteer de startup #1: Clairify

Als Expertteam Technologie van FMN gaan wij op zoek naar de meest innovatieve tech startups. Startups waar de facilitaire wereld over gehoord moet hebben. In deze editie van 'Faciliteer de Startup' spraken wij met Felix van den Horst van Clairify
Profielfoto van Bruce Westeneng
Bruce Westeneng
10 februari 2022 | 5 minuten lezen

In “Faciliteer de startup” praten wij met startups uit ons #FMTechecoysteem. Deze week is dat met Felix, één van de oprichters van Clairify. Clairify helpt de facility manager om luchtkwaliteit in zijn pand te optimaliseren. Dit doet hij met een team van inmiddels zes strijders. Samen met Tibor en Wim hebben ze hun bedrijf vanuit de minor Entrepreneurship aan de Universiteit van Amsterdam eind 2018 opgericht.

Wat is Clairify?

Lucht heeft onwijs veel invloed op je prestaties. Clairify is een bedrijf welke bijdraagt aan de optimalisatie van de luchtkwaliteit. Dit kunnen kantoorgebouwen zijn maar ook bijvoorbeeld onderwijsinstellingen. Die laatste categorie is medeverantwoordelijk voor de energie die Felix dagelijks haalt om veiligere en gezondere omgevingen te realiseren. Tijdens zijn studie had hij colleges over de meest interessante onderwerpen waar toch de helft van de studenten uitgeteld op de schoolbanken lag. De reden? Matige luchtkwaliteit door slechte ventilatie. Daar zijn ze mee aan de slag gegaan en inmiddels hebben Felix en zijn team een product liggen waar de eindgebruiker, bijvoorbeeld de facility manager, mee aan de bak kan.

Met Clairify zorgen wij ervoor dat een onzichtbaar probleem zichtbaar wordt

Clairify-team - Links naar rechts Wim Kamerman Felix van den Horst Tibor Casteleijn - foto door Ryan Ferengja

*van links naar rechts: Wim Kamerman, Felix van den Horst, Tibor Casteleijn - foto door Ryan Ferengja

Sinds 2020 is hun Minimum Viable Product gereed en op de markt. Dat sloeg direct lekker aan, helemaal toen Corona om de hoek kwam kijken. Clairify is één van die bedrijven die zakelijk profijt heeft van Corona. De pandemie heeft natuurlijk een vergrootglas gelegd op de luchtkwaliteit binnen commercieel vastgoed. Dat stond nog niet echt op de prioriteitenlijst binnen deze sector, daar lag voorheen veel meer de focus op bijvoorbeeld energiebesparing.

Naar mijn interpretatie is vastgoed echt een markt die innovatie pas adopteert bij vraag vanuit de huurders of door regulatie

Over de technologie

Het bedrijf heeft zowel een hardware als een software component. De “witte sensoren” meten op locaties een diversiteit aan parameters. Zo worden CO2, gevoelstemperatuur, vluchtige organische stoffen, relatieve luchtvochtigheid, fijnstof (PM10, PM2.5, PM1.0), aerosolen en binnenkort geluidsdruk gemeten en omgezet naar leesbare informatie voor de facility manager. Keiharde data die pandbewoners in hun dashboard of app kunnen aanvullen met zachte data. Deze aanvullende feedback is onderscheidend ten opzichte van vergelijkbare producten in de markt. Harde data is volgens Clairify niet voldoende. Denk bijvoorbeeld aan het klimaat. Dat is qua comfort erg interpreteerbaar per persoon rekening houdend met leeftijd, geslacht en ook bijvoorbeeld de dresscode binnen de organisatie. Naast de toevoeging van zachte data tracht Clairify een kwalitatief hoge sensor in de markt te zetten.

Hardware sensor van Clairify

Oke, jullie meten en analyseren maar hoe los je slechte luchtkwaliteit dan op?

Uit onze rapportages haal je al veel info en geven wij handvatten mee. Het advies kan bijvoorbeeld gaan over een andere invulling van ruimtes, of het automatiseren van gebouwbeheersystemen met de data. Maar wij zoeken daar ook zeker de samenwerking met externe partijen. Analyseert Clairify bijvoorbeeld een probleem met de luchtvochtigheid dan koppelen wij daar een partij die een oplossing biedt.

Uitdagingen

Het zal niemand ontgaan zijn de afgelopen periode; er was een tekort aan chips. En dan hebben wij het uiteraard over de technologische chips die de heren van Clairify in hun sensoren gebruiken. Dit kwam op een onwijs onhandig moment toen net de aanvragen stegen naar aanleiding van een artikel in het FD. De zenuwen liepen op maar het is goed gekomen. Door de pilots bij de toegezegde klanten wat kleiner te houden en in meerdere stappen uit te voeren kon ondertussen het chiptekort aangevuld worden. Clairify haar klanten kregen tegelijkertijd extra ondersteuning en de mogelijkheid om als eerste pre-orders te plaatsen. Dit resulteerde in een snelle oplossingsgerichte aanpak, veel bestellingen en hoge klanttevredenheid.

Tips voor startups

Met het expertteam technologie zijn wij natuurlijk op zoek naar de heilige graal voor succesvolle samenwerking tussen startups en corporates. Felix geeft hiervoor drie onmisbare zaken. Als eerste moet je een goede business case kunnen maken. Ten tweede moet je die employee champion binnen het bedrijf weten te vinden. Dat is degene die het echt aan zijn bazen weet te verkopen. Ten derde zorg dat je zo snel mogelijk achterhaald wie de besluitnemer is en dus de rekening gaat betalen. Als je dit bij één organisatie weet te vinden, dan kunnen die champion en besluitnemer ook degenen zijn die je helpen doorgroeien naar andere organisaties. Hierin speelt communicatie een cruciale rol die nog wel eens onderschat wordt (ook vanuit grotere organisaties). Voor startups is het mega belangrijk om duidelijkheid te hebben over de beoogde planning, budgetten, wie er bij een deal betrokken is en hoe hoog het intern bij de klant op de agenda staat. De cashflow positie van een startup is namelijk veel volatieler dan een grote organisatie, dus de tijd moet extra goed besteed worden.

Liever een snelle nee dan een langzame ja

De toekomst

Altijd heerlijk om vooruit te kijken. Felix verwacht een aantal trends voor de facilitaire markt: Smart Building technologie gaat alleen maar meer en belangrijker worden. Dit moet onder andere bijdragen aan het “community” gevoel op kantoor en natuurlijk het hybride werken. Het zal je als lezer natuurlijk niet verbazen dat gezonde gebouwen ook een belangrijke trend is en blijft volgens het team van Clairify. De verwachting is dat dit ook steeds vaker een onderdeel wordt van de reporting binnen de organisaties. Onder andere in duurzaamheidsrapportages zoals bijvoorbeeld de, “Corporate Sustainability Reporting Directive” gaat dit de komende jaren een groter onderdeel in worden.

Die werkomstandigheden lijken zich ook steeds vaker bij de mensen thuis af te spelen. De stap naar de thuiswerker ziet Clairify op dit moment echter niet zitten. Niet alleen is hun impact via B2B groter,maar ook is het monitoren en interpreteren van data in de thuiswerk sferen onwijs lastig. Ook wel een beetje privacy gevoelig waar je liever bij wegblijft als werkgever. Er zijn overigens wel sensoren voor thuis die je privé al kan gebruiken.

Wij vroegen aantal stellingen waar je één antwoord op mag geven aan Felix

Stellingen met Clairify

Aan de stellingen te zien wordt het tijd om weer naar kantoor en aan de vrijmibo te gaan. Voor Clairify is daarnaast omzet belangrijker dan funding. Dat terwijl zij nu net een nieuwe funding ronde afronden. Omzet draagt natuurlijk bij aan je waardering en is de basis voor continuïteit van je bedrijf, aldus Felix.

Clairify knalt de komende tijd door met implementaties en hoopt succesvol funding op te halen. Felix hoopt daarnaast met de meeste innovatieve facility managers in Nederland om tafel te gaan. De manager met een mindset om echt een verschil te maken met vernieuwende technologie. Succes en mooi om te zien hoe startup ook baat kan hebben bij een pandemie, en juist snel kunnen inspringen op de veranderende wereld. Zo spraken wij in een interview ook al met Workwize.

Over Faciliteer de Startup

Als Expertteam Technologie van FMN gaan wij op zoek naar de meest innovatieve Tech Startups. Startups waar de facilitaire wereld over gehoord moet hebben. Wij koppelen zo de juiste personen en bedrijven aan uitdagingen die er spelen in de wereld van facility. De startups vind je terug in ons #FMTechEcosysteem en kun je meer over lezen binnen de database. Daarnaast kijken wij hoe, de soms logge, facilitaire wereld nou succesvol samen kan werken met startups.

Felix & Bruce interview