a.s.r. en Woonstad Rotterdam winnaars Facilitaire Benchmark Awards 2020

Profielfoto van FMN Redactie
7 december 2020 | 2 minuten lezen

Verzekeringsmaatschappij a.s.r. en woningcorporatie Woonstad Rotterdam zijn de winnaars van de Facilitaire Benchmark Awards 2020. Volgens de jury hebben zij met hun facilitaire organisatie respectievelijk de ‘Beste Integrale Prestatie’ en de ‘Meest Verbeterde Prestatie’ geleverd het afgelopen jaar.

a.s.r. ontvangt vierde jaar op rij award voor ‘Beste Integrale Prestatie’

De award voor ‘Beste Integrale Prestatie’ is voor de organisatie die zowel een efficiënt ruimtegebruik laat zien als over de gehele linie een passend kostenniveau bij de geleverde kwaliteit heeft. Verzekeringsmaatschappij a.s.r. heeft voor het vierde jaar op rij de Facilitaire Benchmark Award in deze categorie gewonnen. Het zeer hoge servicelevel in combinatie met kostenniveaus conform of zelfs onder de bandbreedte van de Nederlandse markt blijft gehandhaafd. a.s.r. is continu bezig met het zo effectief mogelijk inzetten van beschikbare middelen en het optimaliseren van de dienstverlening. Een voorbeeld hiervan is het definitief afsluiten van de gastoevoer wat opnieuw heeft geleid tot een daling in het verbruik en de kosten.

Paul Hartenberg, manager Huisvesting van a.s.r. is trots: “De benchmark award is een bevestiging voor ons als facilitair bedrijf dat onze aanhoudende inspanningen in duurzaamheid en efficiency gezien en beloond worden. Dat dit nu al voor het vierde jaar op rij is maakt het extra bijzonder. Wij zijn er supertrots op dat wij deze award wederom in ontvangst mogen nemen.”

Ook genomineerd in deze categorie waren Hogeschool Windesheim en KPMG.

Woonstad Rotterdam wint award dankzij contstant kwaliteitsniveau

Bij de awardcategorie ‘Meest Verbeterde Prestatie’ wordt er gekeken naar welke organisatie zich ten opzichte van het voorgaande benchmarkjaar het meest verbeterd heeft en daarbij wel de kwaliteit heeft kunnen vasthouden. Woningcorporatie Woonstad Rotterdam is de winnaar in deze categorie. Een van de focuspunten is het optimaliseren van de huisvestingsportefeuille en werkomgeving. Dit heeft reeds geleid tot een daling van het aantal m² per fte. Het effect zal volgend jaar in de ruimtegebruikerscijfers en kosten nog duidelijker zichtbaar zijn als gevolg van het afstoten van het enige huurpand in de kantorenportefeuille. Over de gehele linie laat Woonstad Rotterdam een constant kwaliteitsniveau zien waar deze bij de meeste deelnemers een daling toont. Dit constante kwaliteitsniveau gaat gepaard met minimale gevolgen in de kosten.

Ook Mecida Akan, manager Facilitaire Zaken van Woonstad Rotterdam is blij verrast: “Binnen Woonstad Rotterdam zijn we continu bezig om de dienstverlening te verbeteren. Het is hierbij ons doel om naast kostenbesparende maatregelen het gewenste dienstverleningsniveau te behouden. Uiteindelijk bereik je dit alleen door een sterk team dat achter je staat. Deze prijs zie ik dan ook als een kroon op het werk dat we met het gehele team Facilitaire Zaken voor elkaar hebben gekregen. Ik ben enorm trots op deze prestatie!”

In deze categorie waren FrieslandCampina en KPMG de andere genomineerde organisaties.

Effect COVID-19

De uitreiking van de Facilitaire Benchmark Awards vindt normaal gesproken plaats tijdens Benchmark XL, het grootste benchmarkevenement van Nederland. Vanwege de situatie rondom COVID-19 is echter besloten om Benchmark XL te annuleren. De Facilitaire Benchmark Awards zijn, weliswaar op een andere manier, evengoed uitgereikt. De awards gaan over de facilitaire prestatie van het jaar 2019. Dit is nog een regulier jaar geweest waarin COVID-19 geen effect heeft gehad op de prestaties. Volgend jaar zal het heel interessant worden om de effectan van COVID-19 te zien op de huisvestingskosten, facilitaire kosten en prestatie. Dit kan het hele speelveld van de facilitaire awards op zijn kop zetten.

a.s.r. en Woonstad Rotterdam

Foto: v.l.n.r. Paul Hartenberg, manager Huisvesting a.s.r., Marco Meetz, hoofd
Facilty & Support a.s.r. en Mecida Akan, manager Facilitaire Zaken Woonstad Rotterdam