Wij zijn FMN

Facility Management Nederland! De onafhankelijke beroepsvereniging binnen het facilitaire domein en de aangrenzende vakgebieden zoals HR, ICT, vastgoed en marketing/branding. Al 30 jaar verbinden wij eindgebruikers, opdrachtgevers, leveranciers, studenten en docenten. Zo leveren we samen een bijdrage aan de dagelijkse ondersteuning van het primaire proces binnen organisaties. Altijd met het oog op de actualiteit en toekomst.

Facility management van nu en morgen: onze missie

De wereld om ons heen verandert. Denk aan economische, politieke, demografische en technologische ontwikkelingen die elkaar in rap tempo opvolgen. Deze ontwikkelingen brengen de nodige uitdagingen met zich mee en hebben invloed op de werkomgeving en ontmoetingsplekken, zoals kantoren, scholen, ziekenhuizen, hotels en fabrieken. FMN ondersteunt, ontwikkelt en verbindt op onafhankelijke wijze facilitair professionals, zodat facilitaire organisaties hun rol optimaal kunnen vervullen, nu en in de toekomst.

Onze visie

FMN wil facilitair management positioneren als een essentieel en strategisch onderdeel van organisaties, zodat de veer- en slagkracht van organisaties versterkt worden. Hierbij richten we ons in het bijzonder op innovatie, duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. FMN gaat voor een toekomst waarin de beroepsgroep wordt versterkt en een duidelijk hoorbare stem heeft in het maatschappelijke en politieke debat op de thema’s waar FMN voor staat.

Onze visie is gebaseerd op de volgende pijlers: 

  • We versterken de professionaliteit en deskundigheid van de facilitair professional met onderzoek, kennisdeling, netwerk en educatie.
  • We zetten ons in voor een inclusieve en diverse gemeenschap die de kracht van verschillende perspectieven erkent en benut.
  • We behartigen de belangen van het facilitaire vakgebied op politiek en maatschappelijk niveau, bijvoorbeeld door te lobbyen voor beleidsmaatregelen die gunstig zijn voor de facilitaire sector, zoals het bevorderen van duurzaamheid, het ondersteunen van innovatie en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden. 
  • We werken samen met beleidsmakers, branche-organisaties, overheidsinstanties en andere belanghebbenden om de stem van facilitair management te laten horen en ervoor te zorgen dat onze expertise wordt erkend en benut bij het vormgeven van toekomstig beleid.      

De visie is uitgewerkt in een aantal strategische ambities. Leidraad voor het bepalen van deze ambities is het Strategisch kader. Dit kader is in juni 2024 door de ALV vastgesteld voor de komende jaren. 

Onze strategische ambities

1.    Toegankelijk maken van onderzoek
FMN brengt trends en ontwikkelingen in het facilitaire vakgebied in kaart en deelt deze kennis met leden en de branche. Zo draagt de vereniging bij aan de bekendheid, positionering en ontwikkeling van het vakgebied. FMN monitort, stimuleert en/of faciliteert daarbij onderzoek die voor de branche en het beroep relevant is.


2.    Stimuleren van expertise
FMN ondersteunt de koplopers in het vakgebied in het ontwikkelen van hun kennis en inzichten en maakt deze toegankelijk voor haar leden.


3.    Ontwikkelen van de sector en het beroep
FMN bevordert de ontwikkeling van het beroep door nadrukkelijker in het facilitaire domein aanwezig te zijn. Facility management heeft baat bij ‘ontschotting’ van samenhangende werkzaamheden, zoals schoonmaak, beveiliging en catering. Dat vraagt om samenwerking met andere branche- en beroepsorganisaties. Voor bespreking van actuele en toekomstige ontwikkelingen in de markt, heeft FMN het FMN Bedrijvenplatform opgericht. Met het ‘fieldlab’ NextLevel FM werkt FMN samen aan de innovatie binnen het vakgebied.


4.    Positioneren van FM in Nederland
Door nadrukkelijker aanwezig te zijn in het brede facilitaire domein, draagt FMN bij aan het positioneren van FM in ons land. Om dit te bereiken brengt FMN potentiële partners en stakeholders in kaart en zoekt de samenwerking op relevante thema’s. FMN laat nadrukkelijker van zich horen in het maatschappelijke en politieke debat en is spreekbuis voor FMN richting politiek en (andere) belangengroepen.


5.    Meerwaarde voor leden creëren
FMN is er voor haar leden en partners. FMN werkt continu aan het vergroten van de meerwaarde van het lidmaatschap voor haar leden en partners. Denk aan exclusieve kennis- en netwerkevents; onafhankelijke publicaties; podcasts, korting op opleidingen etc. Ook bieden we studenten – onze toekomstig professionals – een perfecte springplank naar een toekomstige loopbaan met aangepaste services.


6.    Verbinden en netwerken faciliteren
FMN is hèt onafhankelijke platform waarop facilitaire professionals elkaar ontmoeten en kennis delen. Om dit te stimuleren organiseert en/of faciliteert FMN vele kennis- en netwerkevents, ondersteunt het de FMN expertteams én stimuleert het de oprichting van (leden)communities.

 

Persoonlijke groei

We helpen je graag met je persoonlijke ontwikkeling, omdat wij begrijpen dat jij het beste uit jezelf en je functie wilt halen. Bij FMN verrijk je je kennis en ervaring en vergroot je je netwerk. Op onze (online) bijeenkomsten en via onze digitale kanalen ontmoet je op een eenvoudige en leuke manier andere professionals. Daarnaast draag jij met jouw kennis en expertise bij aan de ontwikkeling van het vakgebied.

 

Waardevol netwerk

FMN verbindt facilitaire professionals, opdrachtgevers en leveranciers. Wij geloven dat je samen verder komt en dat we samen een wezenlijk verschil kunnen maken in de wereld van nu en morgen. Daarom zijn ons netwerk en onze samenwerkingen met organisaties zoals IFMA heel belangrijk. Sluit jij je aan bij ons zodat we samen het verschil kunnen maken?

Sluit je aan!