Column

"Terug naar kantoor...!"

Het 'thuiswerkadvies' is aangepast, de files nemen weer toe en iedereen heeft zo zijn beelden, cijfers en plannen paraat na een fase van 1,5 jaar nadenken.
Profielfoto van Hans G.J. Topée
23 februari 2022 | 2 minuten lezen

Het eerste nieuws is alweer ruim een week oud. En het lijkt stil… Het thuiswerkadvies is aangepast, de files nemen weer toe en iedereen heeft zo zijn beelden, cijfers en plannen paraat na een fase van 1,5 jaar nadenken en voorbereiden. Of toch niet..?

 

Cijfers

De grotere bedrijven hebben een beleid waar vaak wordt uitgegaan van 50% thuis en 50% op kantoor werken. De vraag is waarop dit percentage gebaseerd is, en apart is dat we beginnen met 'thuiswerken', alsof dat het vertrekpunt is. Ook de cijferverzamelaars komen tot nog meer getallen en beelden op basis van die getallen. Cijfers en percentages op basis van aannames en gemiddelden zijn aan de orde, maar kunnen ook gevaarlijk zijn.

Beelden

De beelden roepen dus iets over maximaal 50% naar kantoor en veel werknemers lijken niet zitten te springen om terug naar kantoor te gaan (Mark van Vugt, hoogleraar psychologie aan de VU). Daarnaast zijn er veel medewerkers die collega’s af en toe willen zien, tot ‘ik mis mijn collega’s echt om goed te kunnen werken'. En dan hebben we het hier alleen nog maar over de grotere bedrijven die slechts weer een percentage bezetten van die 50.000.000 m2 kantoorruimte die in Nederland staat.

Samen

Groeps-samenhang (sociale cohesie) is één van de belangrijke drijvers om mensen vooral wel naar kantoor te laten komen. Energie, trots, DNA, betrokkenheid, prestatie, ertoe doen en echte afstemming (bewust en onbewust) zijn elementen die dan aan de orde zijn.

Uitgaan van de mensen en de inhoud dus. En op kantoor kun je echt alles, van samenwerken, concentreren en socializen tot rustig werken, lummelen, de krant lezen met een top koffie en creëren als de beste.

Impact en Maatwerk

Redenen genoeg om naar kantoor te gaan, en thuis te werken wanneer je dat wilt en wanneer dat kan, op basis van behoefte en noodzaak. En die noodzaak kan helder worden in een juiste dialoog tussen werkgever en werknemer.

Zo is elk bedrijf gelukkig uniek en er is geen confectie-huisvestingspak. Het gaat over het pakken van een kans en het creëren van impact op basis van effectief sturen door directies en stakeholders op een fundamentele herijking van processen van de onderneming op basis van Maatschappij, Mens, Organisatie en Werk (Omgeving). Alleen dan kun je spreken van een doordacht uniek ‘maatpak’.

Op zich niets nieuws, nadenken en meedenken in de ‘evolutie’ van Werken…!

 

Ik gun ieder bedrijf zijn eigen deskundige ‘tuinman’! Of is ‘ambachtsarchitect’ het goede woord…?

(https://fmn.nl/thema/gebouwprestatie-1110/column/77-de-mens-en-zijn-omgeving).

Luister ook naar de FMN Podcasts over dit onderwerp via: https://fmn.nl/actueel/podcasts.

Bijvoorbeeld: https://fmn.nl/podcasts/87-13-waar-staan-we-nu

Laten we vooral echte waarde betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Geen confectie, maar maatwerk…!

Gedachten uitwisselen hierover? Neem contact met mij op voor een goede kop koffie!

 

Meer informatie:

Hans GJ Topée

Adviseur | Interim- en Veranderleider | Coach | Gids Werkomgevingen-Werken | Vrijdenker van Dewerkplaatsfabriek

Website: www.dewerkplaatsfabriek.nl

E-mail: hans@dewerkplaatsfabriek.nl

Mobiel: + 31 6 50 27 28 28