Print columnartikel
Column
Kokos, kokosmelk en Apenarbeid…?
Over een product en arbeid, en de relatie met de kennis over en de kwaliteit van de producten.
Hans G.J. Topée
16 september 2022 | 3 minuten lezen
Kokosmelk
Haal de tropen in huis. Van de curry naar nu ook een vega hype over water, melk, olie, vet, zeep en poeder…
Dan werp je een blik op een blik kokosmelk, en dan zie je iets waar je mensenoren van gaan klapperen. Het staat er echt: no monkey labor. Apenarbeid? In de kokosmelk, die zo duurzaam en vega is? En wat is de waarde van een logo of ‘keurmerk’….? Mensen en apenwerk, apenwerk en menselijke maat en hoe zit het met de apen-opleiding en beloning. Mogen dieren niet voor mensen werken, of geldt dit alleen voor apen.
De verslaggevers van de Keuringsdienst namen de telefoon ter hand, en zochten fabrieken en plukkers op bij de bomen en apen en duiken zo in de wondere wereld van ons consumptiegedrag en apen.....
Voor de aflevering klik hier: ‘’Kokosmelk”
Facility Management
Weer een mooi verhaal over consumptie, energie, duurzaamheid, gedrag en ‘menselijke maat’. De consumptie die veelal door marketing gedreven wordt, en vaak leidt tot gemak, en toch ook weer werk voor mens en aap.
Ken jij de samenstelling, de herkomst, het etiket van en de bijsluiter bij al jouw facilitaire producten, ook die in de inkoopketen? Gesjoemel met samenstelling, arbeid en bijsluiters, of gewoon geen duurzaam product. Welke waarde leveren we nu en wat wil die eindgebruiker eigenlijk? Of bepalen ‘wij’ wat goed is voor die eindgebruiker?
Welzijn is toch ons doel, maar bereiken we dat wel met al onze facilitaire producten? En hoe zit het met de kwaliteit, ambachts- en productkennis van onze professionals? Duurzaamheid, eco en fair is nog een lastig begrip.
We weten het, en we zitten vol met goede bedoelingen, maar hoe zit het nu met de regels, labels, logo’s, keurmerken, geboden toegang, bouwbesluit, de regie, de toetsing en de sanctie.
Ik gun ieder bedrijf zijn eigen 'product-deskundige’….!
Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Vooral met echte producten!
Oorsprong
Kokosmelk, ook wel klappermelk genoemd, is een ondoorzichtige, melkwitte vloeistof die wordt gewonnen uit het kiemwit van volgroeide kokosnoten. Kokosmelk heeft een matte structuur en een rijke smaak vanwege het hoge gehalte aan kokosolie. Kokosmelk is een traditioneel ingrediënt in gerechten uit Zuidoost-Azië, Oceanië en Oost-Afrika. Het wordt eveneens gebruikt in het Caribisch gebied, tropisch Latijns-Amerika en West-Afrika, waar tijdens het koloniale tijdperk kokosnoten werden geïntroduceerd.
Kokosmelk wordt niet direct uit de noot gehaald. Het wordt verkregen door het kiemwit met water te vermengen en het mengsel vervolgens met een doek uit te persen. Het resultaat is een aromatische, melkachtige vloeistof met een vetgehalte van ongeveer 17 tot 25%.[1] Vanwege het hoge gehalte aan kokosolie is kokosmelk rijk aan caloriën en verzadigde vetten. Kokosmelk wordt in ontwikkelingslanden op kleine industriële schaal geproduceerd en wereldwijd geëxporteerd in conserven.
Kokosmelk is een belangrijke melkvervanger, en is dus een product dat rechtstreeks gedronken kan worden.[2] Een gezoet, geraffineerd kokosmelkproduct dat oorspronkelijk uit Puerto Rico afkomstig is, staat bekend als kokosroom of santen. Het wordt gebruikt in desserts en dranken zoals pina colada.