Nieuws

Hospitality als 21e-eeuwse vaardigheid in curriculum onderwijs wenselijk

Profielfoto van FMN Redactie
26 juli 2021 | 1 minuut lezen

73% van de docenten en managers in het onderwijs vindt dat hospitality als soft skill moet worden toegevoegd aan de 21e-eeuwse vaardigheden in het curriculum van het basis- en voortgezet onderwijs. Dit blijkt uit onderzoek van Boom beroepsonderwijs dat werd gepresenteerd tijdens de tweede Dag van de Hospitality van Welkom! Volgens Rob van der Ploeg, manager business development en strategie bij Boom beroepsonderwijs, is hospitality “​een belangrijke vaardigheid voor succes op de werkvloer.”

Boom beroepsonderwijs vindt dat het goed kunnen toepassen van hospitality op de werkvloer hét verschil kan maken, aldus Van der Ploeg. Hij vervolgt: “Als het er ultiem om gaat en je hebt die klantvriendelijkheid en dat hostmanship in je lichaam, dan ben ik ervan overtuigd dat veel mensen met een glimlach met je in contact zullen treden.” 

Uitdagingen

Een meerderheid van scholen ziet het zitten om hospitality als 21e-eeuwse vaardigheid op te nemen. Er zijn echter nog wat uitdagingen. Op dit moment besteden docenten – ondanks de interesse – nog te weinig aandacht aan het onderwerp. Daarnaast heeft een grote meerderheid van de Nederlandse scholen nog geen concrete visie op hospitality-onderwijs ten aanzien van het curriculum, en is er behoefte aan coaching, scholing en ondersteuning.