"De kip met de ‘gouden eieren’ slachten…en niet vaccineren?"
Je weet het maar nooit. Het consumeren, de omzetdrive en het ‘blurren’ en ‘nudgen’ van producten en diensten neemt vreemde vormen aan. De relatie tussen kippen, eieren, vaccineren en facilitaire producten..
(Nederlands spreekwoord ‘de kip met de gouden eieren slachten’’)
Over kippen en eieren
Waar we producten halen is best spannend en vaak gebaseerd op gemak. Neem dat kipfiletje (€12,63/kg.) en dat doosje met 12 witte eieren (€0,17/st.)
De ‘Keuringsdienst van Waarde’ deed weer onderzoek om na te gaan of geleverd is wat geclaimd wordt door de aanbieder en wat aan ons verkocht wordt in reclames. Nu duiken ze in de ‘vogelgriep’ en de honderd miljoen kippen in quarantaine (dus geen ‘uitloop’ meer), en weg is je ‘winst’ als kippenboer. Nu blijken die kippen ook nog besmet te worden door een ‘wilde vogelgriep’ die kan toeslaan omdat we natuurgebieden willen hebben en de overheid niet wil vaccineren.
De omgekeerd wereld? Of moeten we gewoon veel minder kip eten en het ei maar als luxe (€ 0,60/st.) beschouwen. Ooit koos je ‘eieren voor je geld’. Lang geleden in Friesland werden eieren betaalmiddel. Ik zou nu ook weer voor kip en eieren durven kiezen, maar dan wel minder en duurdere…!
Kijk de uitzending: https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/24-02-2022/KN_1728324
En lees nog de uitleg: <https://www.ensie.nl/betekenis/de-kip-met-de-gouden-eieren-slachten#:~:text=D.w.z.%20door%20winzucht%20en%20te,vloeien%20en%20men%20alles%20verliest.>
En: https://onzetaal.nl/taaladvies/eieren-voor-zijn-geld-kiezen
Verantwoord
Beter een goed en duur, maar verantwoord eitje. Maar denk ook even aan de parallel met de facilitaire zaken en principes en de uitspraak ‘goedkoop is duurkoop’, waarbij we op basis van korte termijn rendement en vol verleiding (marketing) consumptief inkoopgedrag blijven vertonen. Jij nog ‘een koekje van eigen deeg’?
Welke waarde leveren we nu en wat wil die eindgebruiker eigenlijk echt zelf?
Ik gun ieder bedrijf zijn eigen ambachtelijke ‘kippenboer’! Of is ook hier ‘faciliteitenarchitect’ het goede woord…?
Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Geen confectie, maar maatwerk…!
Gedachten uitwisselen hierover? Neem contact met mij op voor een goede kop koffie!
Meer informatie:
Hans GJ Topée
Adviseur | Interim- en Veranderleider | Coach | Gids Werkomgevingen-Werken | Vrijdenker
Website: www.dewerkplaatsfabriek.nl
E-mail: hans@dewerkplaatsfabriek.nl
Mobiel: + 31 6 50 27 28 28