Dit is het profiel van onze nieuwe voorzitter – Herken jij jezelf hierin?

FMN wil facilitair management positioneren als een essentieel en strategisch onderdeel van organisaties, zodat de veer- en slagkracht van organisaties versterkt worden. Hierbij richten we ons in het bijzonder op innovatie, duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. FMN gaat voor een toekomst waarin de beroepsgroep wordt versterkt en een duidelijk hoorbare stem heeft in het maatschappelijke en politieke debat op de thema’s waar FMN voor staat.

  • We versterken de professionaliteit en deskundigheid van de facilitair professional met onderzoek, kennisdeling, netwerk en educatie.
  • We zetten ons in voor een inclusieve en diverse gemeenschap die de kracht van verschillende perspectieven erkent en benut.
  • We behartigen de belangen van het facilitaire vakgebied op politiek en maatschappelijk niveau, bijvoorbeeld door te lobbyen voor beleidsmaatregelen die gunstig zijn voor de facilitaire sector, zoals het bevorderen van duurzaamheid, het ondersteunen van innovatie en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden.
  • We werken samen met beleidsmakers, branche-organisaties, overheidsinstanties en andere belanghebbenden om de stem van facilitair management te laten horen en ervoor te zorgen dat onze expertise wordt erkend en benut bij het vormgeven van toekomstig beleid.  

Dit ga je doen als voorzitter van FMN:

De voorzitter is de stuwende en sturende kracht van de vereniging en draagt op nationaal én internationaal actief bij aan de ambities van FMN en:

  • Draagt eindverantwoordelijkheid voor het functioneren van de vereniging en neemt waar nodig besluiten.
  • Bepaalt de koers van de vereniging en bewaakt de samenhang tussen strategie, beleid en uitvoering.
  • Zit de Algemene Ledenvergadering en bestuursvergaderingen voor.
  • Werkt intensief samen met de Verenigingsmanager om te zorgen voor een soepele organisatie en afstemming van programma’s, planning en doelstellingen.
  • Is verantwoordelijk voor public affairs en het onderhouden van externe relaties.
  • Draagt als opinieleider actief bij aan de profilering en positionering van de vereniging.
  • Vertegenwoordigt FMN extern, onder meer via interviews, publicaties en presentaties.
  • Onderhoudt relevante (internationale) contacten met (andere) brancheorganisaties, belangenverenigingen (zoals IFMA en EuroFM) en de politiek.
  • Zorgt voor internationale aansluiting met betrekking tot gerelateerde onderwerpen, zoals wet- en regelgeving binnen het vakgebied, met name binnen de EU en in Brussel.
  • Levert een actieve bijdrage aan het genereren van inkomsten voor de vereniging ter ondersteuning van de ontwikkeling van het vakgebied.

Wat jij meebrengt:
Als voorzitter van FMN beschik je bij voorkeur over:

  • Empathisch vermogen
  • Uitstekende communicatieve en presentatievaardigheden
  • Overtuigingskracht en natuurlijk leiderschap
  • Strategisch inzicht en visie
  • Ervaring in een bestuurlijke en/of leidinggevende rol
  • Een breed en relevant netwerk, zowel binnen als buiten de vereniging
  • HBO- of WO werk- en denkniveau
  • Beheersing van de Engelse taal
  • En bovenal: je bent een inspirator, verbinder en geboren netwerker

Tijdsbesteding en ondersteuning
De functie vraagt om een gemiddelde tijdsbesteding van 12 tot 16 uur per week. Je hebt daarbij veel vrijheid om je eigen agenda in te richten. In je rol word je ondersteund door de verenigingsmanager en het verenigingsbureau.
Het bestuur komt ongeveer tien keer per jaar bijeen, voornamelijk online. Daarnaast vinden er enkele fysieke ‘Benen op Tafel’-sessies plaats van één tot twee dagen op locatie. Van jou wordt verwacht dat je aanwezig bent bij beeldbepalende FMN-events, zoals de landelijke Connect XL-bijeenkomsten en natuurlijk de Algemene Ledenvergadering.

Naast de voorzitter bestaat het bestuur uit een penningmeester en 3 tot 4 algemene bestuursleden.

Vergoeding
Het voorzitterschap is, evenals de overige bestuursfuncties, een onbezoldigde positie. Gemaakte reis- en onkosten worden vergoed.

FMN is een bloeiende, financieel gezonde vereniging die midden in onze samenleving staat. Als voorzitter krijg je de kans om met jouw visie, creativiteit en verbindende kwaliteiten, daadwerkelijk bij te dragen aan positionering van Facilitair Management als onmisbaar vakgebied dat échte oplossingen biedt. Het voorzitterschap biedt bovendien volop ruimte voor jouw eigen professionele ontwikkeling en vergroot je zichtbaarheid binnen de facilitaire branche.

Procedure
Een adviescommissie, samengesteld uit vertegenwoordigers van het huidige bestuur, de Algemene Ledenvergadering (ALV) en de verenigingsmanager (zonder stemrecht), voert de gesprekken met de kandidaten. Op basis van de uitkomsten zal de commissie een advies voorbereiden aan de ALV. De nieuwe voorzitter wordt tijdens de ALV op 1 december 2025 door de leden benoemd. De benoeming geldt voor een termijn van twee jaar, met een maximale zittingstermijn van zes jaar.

Enthousiast geworden? Stuur dan je motivatie en cv naar verenigingsmanager@fmn.nl.

Eerst meer informatie? Dat kan, neem dan contact op met de huidige voorzitter Michel Tobé (michel.tobe@fmn.nl; tel: 06 – 21159102) of met Jannemarie Vergunst (verenigingsmanager@fmn.nl; 06 – 11738094).