Column

Meten is Weten...?

In 2021 kwamen Het Nieuwe Normaal, Hybride Werken, Datagedreven FM, Markt en Bedrijven voorbij. Daarbij kwam ook het aloude begrip 'Meten is Weten' als ‘oude wijn’ langs.
Profielfoto van Hans G.J. Topée
Hans G.J. Topée
17 december 2021 | 2 minuten lezen

In 2021 kwamen Het Nieuwe Normaal, Hybride Werken, Datagedreven FM, Markt en Bedrijven voorbij. Daarbij kwam ook het aloude begrip 'Meten is Weten' als ‘oude wijn’ langs. Wat mij betreft gaan we weer ‘Werken'. 

Werken is het met waarde je krachten gebruiken, waarbij de ‘kracht’ je kennis van feiten is en ‘waarde’ de wijze waarop je door echt luisteren en verbinden in samenwerking voorhanden kennis gaat gebruiken ten dienste van voor wie je het allemaal doet.

Onderzoeker

Berend van der Kolk, onderzoeker op het gebied van prestatiemeting aan de Vrije Universiteit in Amsterdam schrijft in een mooie publicatie in de Volkskrant over de eerste fase van de coronacrisis waarbij het advies was zo mogelijk thuis te werken. De reactie daarop van menig leidinggevende was: ‘Prima. Alleen het resultaat telt.’ Die aansporing kan zomaar verkeerd uitpakken, vindt Berend.

Want misschien behalen overambitieuze thuiswerkers alleen goed resultaat doordat ze tot diep in de nacht doorwerken. En wat nou, stelt Van der Kolk, als dat ’s nachts behaalde resultaat wordt verheven tot de norm waaraan ieders arbeidsprestaties voortaan moeten voldoen? In zijn boek De meetmaatschappij – Waarom we alles meten en wat dat met ons doet waarschuwt de onderzoeker voor doorgeschoten prestatiemetingen: ‘Het bezwaar van meten is: je brengt de werkelijkheid terug tot een simpel getal. Daarmee verlies je de complexiteit van leven en werken uit het oog.’

De Mens

‘Mensen worden gereduceerd tot prestatiemachines. Op het moment dat metingen worden gepresenteerd, lijken die heel hard: cijfers en grafieken hebben iets magisch. Terwijl je al voorafgaand aan elke meting subjectieve keuzes maakt: welke factoren neem je wel mee, welke niet? Die keuzes vooraf zijn bepalend voor de uitkomst. Hoe bepaal je of iemand ‘medewerker van de maand’ wordt? Tel je dan het aantal gewerkte uren? Het oordeel van collega’s? Aandacht in de sociale media? De subjectieve criteria op basis waarvan een meting is verricht, zijn vrijwel onzichtbaar wanneer uiteindelijk de ‘objectieve’ ranglijst wordt gepresenteerd.’

Alles lezen? <klik hier>

 

Laten we vooral gevoel en echte waarde betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Geen Confectie, maar Maatwerk…!

 

Meer informatie:

Hans GJ Topée

Adviseur | Interim- en Veranderleider | Gids Werkomgevingen-Werken | Vrijdenker van Dewerkplaatsfabriek

Website: www.dewerkplaatsfabriek.nl

E-mail: hans@dewerkplaatsfabriek.nl

Mobiel: + 31 6 50 27 28 28