Column

"Reisbewustzijn in plaats van vliegschaamte"

Zowel privé als zakelijk moeten we ons echt afvragen of vliegen wel noodzakelijk is. Weeg het belang van je reis af.
7 september 2020 | 2 minuten lezen

Voordat de coronabeperkende maatregelen van kracht werden, vlogen we met zijn allen dat het een lieve lust was. We vlogen naar verre bestemmingen toe, pakten een vlucht voor een stedentripje of we vlogen voor werk ergens naartoe. Volgens het CBS reisden in 2019 een recordaantal passagiers, ruim 81 miljoen, via een van onze vijf nationale luchthavens van en naar Nederland. De meeste passagiers die gebruikmaakten van een Nederlandse luchthaven, reisden in 2019 tussen Nederland en Londen Heathrow. Ruim 1,75 miljoen passagiers. Een afstand van nog geen 360 kilometer hemelsbreed. Vliegen was voor velen een gewoonte geworden.

Coronavirus legt luchtvaart plat

Medio maart 2020 kwam daar onverwacht en rigoureus verandering in. Door de snelle verspreiding van het coronavirus besloten verschillende landen om hun luchtruim op slot te zetten waardoor vrijwel de complete reisindustrie werd stilgelegd. Vooral de luchtvaartsector is hard geraakt. Sinds het uitbreken van de crisis zijn er wereldwijd al miljoenen vluchten gecanceld.

Vliegschaamte of reisbewustzijn

Wie zich wel eens schuldig heeft gevoeld over het gebruik van het vliegtuig voor een korte afstand heeft mogelijk vliegschaamte ervaren. In Nederland werd deze term vorig jaar genomineerd als Van Dale Woord van het Jaar. Het woordenboek definieert de term als 'schaamte die iemand ervaart als hij of zij gebruikmaakt van een vliegtuig terwijl er minder milieubelastende alternatieven zijn om zich te verplaatsen’. Zowel privé als zakelijk moeten we ons echt afvragen of vliegen wel noodzakelijk is. Weeg het belang van je reis af. Is het nodig om met buitenlandse collega’s fysiek ergens samen te komen of kan een vergadering op afstand worden gehouden via een videovergadering?

CO2-uitstoot zakelijk reizen verminderen

Door de coronamaatregelen werden we gedwongen om internationaal zaken te blijven doen zonder te vliegen. Het is nu het moment om met de opgedane ervaringen het reisbeleid voor de toekomst te herzien. Voor internationale bedrijven bepaalt vliegen zelfs een groot deel van de totale CO2-voetafdruk. Op korte afstanden zou niet het vliegtuig maar de trein een eerste keus moeten zijn. Reisbewustzijn heeft meer zin dan vliegschaamte.

Vliegwijzer van Anders Reizen en Natuur & Milieu

Natuur & Milieu lanceerde onlangs samen met 60 grote werkgevers het document Vliegwijzer om zakelijk vliegen aan banden te leggen. In de Vliegwijzer wordt een stappenplan beschreven dat doorlopen kan worden om tot een verantwoord vliegbeleid te komen. Onder andere het maken van een CO2-voetafdruk per medewerker en het belonen van duurzaam reizen komen aan bod. De Vliegwijzer is gratis te downloaden op de website van Natuur & Milieu.

De Vliegwijzer is een initiatief van Anders Reizen en Natuur & Milieu in samenwerking met Climate Neutral Group. Anders Reizen is een netwerk van 60 werkgevers die in totaal meer dan 500.000 werknemers vertegenwoordigen. De coalitie stelt zichzelf als doel de CO2-uitstoot van zakelijk reizen met 50% te hebben verminderd in 2030 ten opzichte van 2016.