Column

Welke gemodificeerde producten koop je nu...?

Vaak weten we niet echt wat we inkopen, wat er in het product zit, in welke samenstelling en hoe het gemaakt is en waar. Labels zeggen soms niets (daarover)...! Hoe zit het met jouw bijsluiters...?
Profielfoto van Hans G.J. Topée
Hans G.J. Topée
11 april 2022 | 1 minuut lezen

Consumeren, omzetdrive, ‘blurren’ en ‘nudgen’ en het samenstellen van producten en diensten neemt vreemde vormen aan. Het etiket en de bijsluiter geven niet altijd alles prijs. De relatie tussen bijsluiters en faciliteiten.

 

Dolle boel

Een waarheid als een koe, kaas is wit, worst is lekker, broodjes kroket, belangrijke regio's, kip/ei, de bietenbrug, en:  'Als de kat van huis, dansen de muizen (op tafel).

(Nederlands spreekwoord | Als de toezichthouder ontbreekt, wordt er een 'dolle boel' van gemaakt.)

Gemodificeerd zetmeel is ook zo'n toevoeging die in meer producten zit dan je wellicht denkt. Zonder dat we het doorhebben staat het bijna dagelijks op ons menu. Een goed gevulde aflevering van de 'keuringsdienst van Waarde' over het favoriete vulmiddel van de levensmiddelenindustrie.

Weet jij het nu nog over die 'kaas'....?

Kijk de uitzending: https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/07-04-2022/KN_1728330

 

Facility Management

Een mooi verhaal over producten en consumptie. De consumptie die veelal door marketing gedreven wordt. Meer welvaart is/was het doel. Maar in deze tijdgeest moetern we toch gaan voor Welzijn in plaats van Welvaart. Van consumeren naar consuminderen. Tevreden zijn met goed en wat minder. Een nadenker.

Denk ook eens aan de parallel met de zaken die we binnen het facilitaire werkveld bieden aan gasten en eindgebruikers en wat we hoe waar inkopen en/of laten leveren door onze leveranciers of FM- en TFM-aanbieders. En dan heb ik het over alle producten, van gebouw, inrichting en alle zaken rond mens en faciliteiten.

Hoe zit het met jouw productenpalet dat je aanbiedt aan die eindgebruiker? Ken je de samenstelling, de herkomst, het etiket en de bijsluiter van de koffie, de bekleding of het bouwmateriaal? Welke waarde leveren we nu en wat wil die eindgebruiker eigenlijk, en wat is hij onderweg en thuis gewend. Je zult verbaasd zijn van de verschillen.

Ik gun ieder bedrijf zijn eigen deskundige ‘gemodificeerde samensteller’! Of is ‘faciliteitenarchitect’ het goede woord…?

Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Geen confectie, maar maatwerk…!