Column

Tapas...?

Het vooruitzicht dat er vrijdag weer geborreld mag worden, sleept velen door de week. Maar kom bij die borrel niet aan met doodgewone hapjes. Nu is het tapas wat de klok slaat. Hoe is het gesteld met het facilitaire borrel-aanbod-klokje...?
Profielfoto van Hans G.J. Topée
Hans G.J. Topée
25 april 2022 | 1 minuut lezen

Ook bij Tapas lijkt consumeren, omzetdrive, ‘blurren’ en ‘nudgen’ en het samenstellen van producten en diensten vreemde vormen aan te nemen. De relatie tussen 's-lands eer, productkennis, taal en faciliteiten.

 

Tapas

Het vooruitzicht dat er vrijdag weer geborreld mag worden, sleept velen door de week. Maar kom bij die borrel niet aan met doodgewone hapjes. Nu is het tapas wat de klok slaat. Hoe is het gesteld met het facilitaire borrel-aanbod-klokje...?

Het Spaanse woord Tapas is een omschrijving van mooie verse producten aangeboden als kliene hapjes. Zeker in die mooie food-hallen in Madrid en Malaga. Onder het genot van een wijntje, een mooi stukje brood en wat vrieden echt genieten. Niet alleen op vrijdag, maar gewoon waneer je het wilt.

In Nederland kennen we een vreemde vertaling van hollandse producten in veel verpakking met de mooiste teksten die we blijkbaar massaal uit de supermarkt slepen om op een tafel uit te stallen (in of uit de verpakking).

Hoe zat het ook al weer met die 'bieten'....?

Kijk de uitzending: tapas....

 

Facility Management

Een mooi verhaal over producten en consumptie. De consumptie die veelal door marketing gedreven wordt. Meer welvaart is/was het doel. Maar in deze tijdgeest moetern we toch gaan voor Welzijn in plaats van Welvaart. Van consumeren naar consuminderen. Tevreden zijn met goed en wat minder. Een nadenker.

Denk ook eens aan de parallel met de zaken die we binnen het facilitaire werkveld bieden aan gasten en eindgebruikers en wat we hoe waar inkopen en/of laten leveren door onze leveranciers of FM- en TFM-aanbieders. En dan heb ik het over alle producten, van gebouw, inrichting en alle zaken rond mens en faciliteiten.

Hoe zit het met jouw productenpalet dat je aanbiedt aan die eindgebruiker? Ken je de samenstelling, de herkomst, het etiket en de bijsluiter van de koffie, de bekleding of het bouwmateriaal? Welke waarde leveren we nu en wat wil die eindgebruiker eigenlijk, en wat is hij onderweg en thuis gewend. Je zult verbaasd zijn van de verschillen.

Ik gun ieder bedrijf zijn eigen deskundige ‘voedselleverancier’! Of is ‘faciliteitenarchitect’ het goede woord…?

Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Geen confectie, maar maatwerk…!