Column

Facility Management en let jij op de kleintjes…?

Over producten en labels, en voor wie het allemaal echt beter is…
Profielfoto van Hans G.J. Topée
Hans G.J. Topée
30 september 2022 | 3 minuten lezen

Beter voor

Met ‘Beter voor’ beloven supermarkten beterschap voor zowat alles en iedereen. Beter voor dier, natuur en boer en over verduurzaming en een gezond verdienmodel voor de boer. Maar echt beter dan wat en voor wie? En waarom eigenlijk niet gewoon het beste voor?

De waarde van logo’s, biologisch en ‘sterren’ loopt wat door elkaar heen. De analogie met de energielabels dient zich aan, waar ook handhaving en sancties een uitdaging zijn.

De verslaggevers van de Keuringsdienst namen de telefoon ter hand, en zochten producenten, fabrikanten en verkopers op en duiken zo in de wondere wereld van wat beter is voor wie.

De consumptie die veelal door marketing gedreven wordt, en vaak leidt tot gemak, hogere prijzen en slechte producten. Er wordt één grootgrutter aangesproken, maar wat zegt het over andere aanbieders en onszelf…?

Voor de aflevering klik hier: ‘Beter voor’

 

Facility Management

Weer een mooi verhaal over product, verkoop, inkoop en weer verkoop. Ook binnen ons vakgebied besteden we tijd aan inkoop, keten, waarde, kwaliteit en prijs. Denk maar aan die werkplekken uit Azië en dat hout uit Zuid-Amerika. Hoe duidelijk is de ‘prijs’ van al onze producten eigenlijk ais we ook die inkoop overlaten aan derden.

Er is zelfs een PPS ‘echte en eerlijk prijzen’, die veel zegt over hoe om te gaan met echte en eerlijke prijsvorming. Zie: ‘PPS’

Ken jij de samenstelling, de herkomst, het etiket van en de bijsluiter bij al jouw facilitaire producten? Bij het facilitair inkopen zijn we terecht bezig om alle kosten in de keten in kaart te brengen, waardoor een goed beeld ontstaat rond duurzaamheid en kosten van product en keten. Welke waarde leveren we nu en wat wil die eindgebruiker eigenlijk, en wat is hij onderweg en thuis gewend? Je zult verbaasd zijn van de verschillen.

Welzijn is toch ons doel, maar bereiken we dat wel met al onze facilitaire producten? En hoe zit het met de kwaliteit, ambachts- en productkennis van onze professionals?

Ik gun ieder bedrijf zijn eigen 'product/prijs-deskundige’….!

Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Vooral met echte producten!

 

Oorsprong

True Cost Accounting[1] (TCA) of Full Cost Accounting (FCA) is een vorm van boekhouding die ernaar streeft om de impact van economische activiteiten (zoals productie) op de waarde van natuurlijk kapitaal en sociaal kapitaal te meten in geldbedragen. Op die manier kan de impact vervolgens worden meegerekend in boekhoudkundige overzichten zoals balansen en winst- en verliesrekeningen. Deze impacts worden gezien als verborgen kosten van de productie en heten in de economische terminologie externe kosten. Een aan TCA gerelateerd begrip is True Pricing waarbij ernaar wordt gestreefd om de met TCA berekende externe kosten te internaliseren, door deze kosten door te berekenen in de consumentenprijs. In de laatste vijf jaar is de internationale belangstelling voor True Cost Accounting sterk toegenomen. Zo bracht de Boston Consultancy Group in december 2019 een rapport uit ("Die Zukunft der deutschen Landwirtschaft nachhaltig sichern"[2]) waarin de verborgen kosten van landbouw in Duitsland voor klimaat, luchtkwaliteit, water, bodems en biodiversiteitsverlies op 90 miljard euro per jaar werden becijferd. In Nederland spant het bedrijf Eosta zich in om het belang van True Cost Accounting onder de aandacht te brengen.[3]