Nieuws

FMN en TwynstraGudde presenteren Marktonderzoek 2024 op World Workplace Europe

Profielfoto van FMN Redactie
6 maart 2024 | 3 minuten lezen

Ieder jaar wordt in opdracht van FMN het Facility & Workplace Marktonderzoek uitgevoerd door TwynstraGudde. Het onderzoek geeft naast actuele cijfers over de omvang van de facilitaire markt inzicht in actuele ontwikkelingen voor het vakgebied. Informatie die je als FM'er niet wilt missen! Vandaag, tijdens World Workplace Europe presenteerden we de meest opmerkelijke resultaten. 

Het jaarlijke Marktonderzoek is door FMN-leden gratis te downloaden. Hiervoor dien je ingelogd te zijn. De samenvatting van dit onderzoek is door iedereen gratis te lezen. 

Solitair werk doen we thuis, samenwerken op kantoor. Dat zeggen de meeste leidinggevenden, facilitair managers én werkend Nederland zelf. De praktijk is anders. Dat laat het Facility & Workplace Marktonderzoek 2024 zien. TwynstraGudde verricht dit jaarlijkse onderzoek in opdracht van Facility Management Nederland.


€75 miljard

De facilitaire markt behaalde vorig jaar de duizelingwekkende omvang van bijna €75 miljard: bijna vier procent van het BBP. Voor de helft gaat het om exploitatie en ontwikkeling van winkels, kantoren en bedrijfsruimten. De rest is voor facilitaire zaken zoals catering, schoonmaak, beveiliging en afvalbeheer. De sector geeft werk aan bijna een half miljoen mensen. Het onderzoek toont de laatste marktcijfers en beschrijft dominante trends. Hoe gebruiken we onze werkplekken en hoe stemmen we de inrichting van werkplekken op het werk en de behoeften van medewerkers af?

Kantoor als clubhuis?

Een trend die al jaren hoog in de lijstjes van facilitair managers staat, is de ontwikkeling van het hybride werken. Met de coronapandemie kreeg die trend een boost. Meer dan ooit zou het kantoor een ‘clubhuis’ worden: een bruisende community van mensen die van elkaar leren en elkaar inspireren. De verwachting was dat we alleen nog maar naar kantoor zouden komen voor ontmoeting en samenwerking. Solitair werk zou iedereen liever thuis doen. Leidinggevenden in organisaties, facilitair managers én medewerkers zelf waren overtuigd van dat toekomstbeeld.

Dinsdag en donderdag

Nu, twee jaar later, ziet de werkelijkheid er genuanceerder uit. Veel mensen komen naar kantoor om daar een werkplek op te zoeken voor solitair werk. Veel ontmoetingen zijn juist online; daarvoor blijven mensen vaker thuis. De sociale component speelt sterk mee; veel sterker dan verwacht. Dinsdag en donderdag zijn favoriete kantoordagen. Op maandag, woensdag en vrijdag zijn veel werkplekken leeg. Het wringt op veel plekken.

Zoeken naar balans

Het onderzoek laat zien hoe lastig het is om de juiste balans te vinden tussen de behoeften van medewerkers en de doelstellingen van hun organisaties. Tussen droom en daad staat van alles in de weg. Ten eerste zijn de behoeften van medewerkers helemaal niet zo eenduidig. Mensen zeggen het één, maar doen vaak iets heel anders. En er is een groot verschil tussen generaties, tussen werksoorten en tussen menstypen. Ten tweede zijn de doelstellingen van organisaties niet altijd even scherp. Waarom willen organisaties hun mensen eigenlijk op de werkplek verzamelen? Wat bedoelen we met een vitale organisatie? Samenwerken is elkaar zien, ook al zit je niet de hele tijd in overleg. Je hoort wat, je inspireert elkaar en dat maakt een organisatie sterker dan een losse verzameling zzp’ers.

Samenwerking

Om de doelstellingen van de organisatie, de wensen van medewerkers en de inrichting van gebouwen en werkplekken beter met elkaar in balans te brengen is samenwerking nodig. Samenwerking tussen de corporate leiding van de organisatie en alle afdelingen voor HR, FM, ICT en vastgoed. Daarbij is het cruciaal elkaar te kennen en bereid te zijn om oog te hebben voor elkaars perspectieven en belangen. Die samenwerking, zo constateren de onderzoekers, kan in veel organisaties aanzienlijk beter. Facilitair managers zouden daarin het voortouw kunnen nemen.

Het Facility & Workplace Marktonderzoek 2024

Op welke punten wijken het gebruik van het kantoor en het gedrag van medewerkers af van hetgeen iedereen na corona verwachtte? Wat zien we in de praktijk? De jongste cijfers over de omzet van de facilitaire deelmarkten worden van duiding voorzien door professionals in dit vakgebied die hun visie delen. Het onderzoek sluit af met een filosofische beschouwing: hoe zorgen we dat het kantoor méér is dan een werkruimte? Hoe maken we van het kantoor het kloppende hart van een vitale organisatie?