Print columnartikel
Column
De toekomst van Facility Management.....?
Over luisteren, herkennen en schakelen over grenzen heen.
Hans G.J. Topée
24 november 2021 | 3 minuten lezen
Onlangs las ik het boekje ‘De toekomst van Nederland’ van Floris Alkemade (ex rijksbouwmeester) voor de tweede keer. En na die tweede keer en het optellen van de opgedane kennis bij alles rondom de FMN Podcasts (https://fmn.nl/podcasts/469-26-de-wereld-van-harry-brouwer) en ‘het normaal’ (https://fmn.nl/thema/gezondheid-en-veiligheid-2110/column/118-het-normaal) kreeg ik de behoefte de parallel met het vakgebied Facility Management te schetsen.
Waarde
Het woord ‘Toekomst’ krijgt meer lading en waarde met: mogelijkheden, perspectief, verschiet, prospect, vooruitzicht en kans. Zo breed als je het maar wilt zien.
Feiten
Nederland is klein en we doen soms zo groot. Voor iedere Nederlander zijn er op deze wereld 453 niet Nederlanders. En ons land kent gemiddeld genomen een enorme welvaart, een hoog geluksniveau, is goed opgeleid, goed verbonden met de wereld, heeft een sterke organisatiestructuur en is gezegend met een diversiteit aan deskundigen van wereldkwaliteit. De globalisering lijkt af te nemen door het versterken van nationale grenzen en het opzeggen van handelsakkoorden.
In Nederland zijn we goed in organiseren, ook in het organiseren van de ondersteuning, van processen van mensen, waar ze ook zijn. Dat is breed en divers en overal verschillend.
Denk maar eens aan de ondersteuning in jouw eigen omgeving met een mogelijke onderverdeling in Juridisch, Financieel, IT, HRM, Vastgoed, Huishouding, Banqueting, Logistiek, Fabriek, Techniek, Communicatie, Marketing/Branding en Facilitair als ondersteuners van het primaire proces van een onderneming. En dat werkproces dan binnen kantoren, onderwijs- en zorginstellingen, fabrieken, maatschappelijke locaties, winkels, horeca, andere vrijetijdslocaties, elders onderweg en thuis.
Essentie
Voor wie doen we eigenlijk wat, waarom en samen met wie. Tenslotte zijn mensen in een voortdurende interactie met gebouwen en faciliteiten. En dat met het begrip kwaliteit hoog in het vaandel. We kunnen daarbij leren van de hotelwereld, waar het woord gast echt een andere mooie lading heeft. Begrippen als dienend en dienstbaar (in de positieve context) zijn daar aan de orde, waarbij flexibiliteit en dynamiek belangrijke eigenschappen zijn.
Tegelijkertijd moeten we naast die gast zorgen voor een bijdrage aan een circulaire en inclusieve economie, zorgen voor hergebruik van gebouwen en bijdragen aan de energietransitie.
Hoe
Dit doe je door vooral goed te luisteren en de behoefte van de gast in beeld te krijgen. Daarnaast gaat het om het herkennen van het aanbod (in-en extern). De wereld verandert snel en schakelt van ‘business to business’ naar ‘business to consumer’, waarbij functie en plek van ondersteuner en aanbieder zal veranderen. We moeten daarbij denken aan coalitievorming tussen partijen (in- en extern) om het proces dat elke keer op basis van omgeving weer anders is te organiseren. Eigenlijk praten we over de rol van een ‘gemeenschapsbouwer’. En dan van een gemeenschap waar het bruist en sprankelt en waar mensen graag zijn om te ontmoeten, bij te dragen, te leren en daardoor te groeien.
Organiseren
Natuurlijk moet alles georganiseerd en geregeld worden. Met modellen, gebruik van data, afspraken en soms hele strakke schema’s. Maar nogmaals: doordrenkt met passie, flexibiliteit en dynamiek! Het gaat daarbij dus vooral aan de voorkant niet om naamgeving, structuur, functie, niveau en spreadsheet- management. Dat komt vanzelf wel vanuit rol, tevredenheid, waardering en groei.
Gedrag
Het gedrag van de gast blijft bepalend. Een belangrijk leereffect van de huidige periode is onder druk zo veel als mogelijk: thuis te werken, scholing vanuit huis te organiseren en anders te communiceren met de positieve effecten op reizen, files, uitstoot en werkverdeling over de week. Daarnaast doet deze periode een beroep op vertrouwen, respect, tolerantie, samenwerking en ons gedrag. De vraag daarbij is of en hoe we dat vasthouden en opbrengen? 90% van ons gedrag is ‘ingeslepen’. Nadenken over nieuwe vormen van contact is dus aan de orde. Hier ligt de kans voor HR, IT, Vastgoed en FM. Zet functioneel denken om naar mensgericht denken en vind zo samen een nieuwe invulling van gebouw, plek, en faciliteiten, waar dat mag zijn en nodig is.
Kans
Onduidelijkheid en enig ongenoegen veroorzaakt ‘trillingen’ in organisaties. En als we die trillingen optellen bij de ‘lichtjes’ in de organisatie en de ‘waarde-urgentie’ van morgen, overmorgen en volgend jaar, zie ze dan als kans en kies koers. Vergeet een beetje vandaag/vandaag en zet de goede leiders op de teams en geef ruimte aan ‘vrijdenkers’. Zet mensen echt aan tot nadenken, daag ze uit, faciliteer ‘live-ontmoetingen’ en creëer. Doe dit ook buiten je teams, met leveranciers, ketenpartners, de buurt, de stad en probeer te denken vanuit ‘klein’. Groot is zo ‘groot’!
Pas dan is er toekomst voor een mooi ondersteunend proces waar Facility Management (vooral in de combinatie) wellicht een rol heeft...
Meer informatie: fmn@fmn.nl
Hans GJ Topée