Column

Inzicht in je eigen footprint helpt om te verduurzamen

Wat hebben een koffieleverancier en een accountant gemeen als zij duurzamer willen zijn? Ze gaan samen met partners in de keten op zoek naar duurzame oplossingen en dat levert mooie initiatieven op.
Profielfoto van Natalie Hofman
8 juni 2022 | 2 minuten lezen

Tijdens de FMN Demandkring van 3 juni 2022 is gesproken over de verduurzaming van de keten. JDE (Jacobs Douwe Egberts), één van de grootste koffie- en theeleveranciers zet zich in om de keten duurzamer te maken, maar dat ook stappen worden genomen om de omgeving te verduurzamen en andere gewoonten aan te leren. Verduurzamen begint bij jezelf en inzicht in wat jouw bijdrage is, helpt om te versnellen. PWC speelt daar op in met een app die de footprint van een medewerker zichtbaar maakt.

Koffieautomaat met havermelk

Duurzaamheid staat hoog op de agenda van de demandkringleden en het behalen van de opgelegde targets komt steeds sneller dichterbij. Tijdens een bezoek aan JDE in Utrecht sprak Bas Stok als Manager Sustainability over de verduurzaming van koffie en thee. De vergelijking tussen een reguliere auto die een CO2 uitstoot heeft van 120 gram per gereden kilometer en drie tot vier kopjes koffie die je voor dezelfde uitstoot kunt drinken spreekt boekdelen. Consumenten verwachten dat de koffieleverancier in actie komt, want minder koffie drinken is geen optie. JDE zet in op verantwoorde inkoop, minimaliseren van de footprint en het verbinden van mensen. Gebruik maken van hernieuwbare elektriciteit om koffie te produceren en het gecertificeerd inkopen van palmolie, want dat wordt eigenlijk maar voor een klein percentage toegepast. Palmolie is te vinden in cacao-oplossingen en instant cappuccino mengsels. Verminderen van het gebruik van palmolie levert weinig op, maar het promoten van het gebruik van zwarte koffie en non-dairy melkproducten via vitaliteitsprogramma’s, helpt om het verbruik van zuivel voor de koffie te verlagen. JDE is ook bezig om machines geschikt te maken voor andere melksoorten. Doel is daarbij om bestaande machines om te bouwen met de mogelijkheid om plant-based producten toe te voegen, wat best een uitdaging is om te realiseren.

Plastic bekertje in de ban

Een heet hangijzer is het terugdringen van plastic bekertjes. Minder wegwerp, meer hergebruik door het vervangen van de weggooi bekertjes naar zogenaamde ‘hard cups’, plasticvrije bekertjes en stimuleren van het gebruik van porselein. Volledig over naar porselein brengt nieuwe uitdagingen en  andere kosten met zich mee, zoals het installeren van vaatwassers en water. Een totaaloplossing zou daarbij zijn om een koffieautomaat te ontwikkelen die ook de cup kan schoonmaken. Een baroplossing waarbij je op een borstel een kopje kunt wassen, maar zo ver is het nog niet. Er bestaan al apps die het hergebruik van cups mogelijk maakt met een borgsysteem via een QR code. Een stap in de richting, maar hier zal de komende jaren nog veel ontwikkeld worden.

Zelf weten wat je verbruikt

Bij PWC staat de duurzame ambitie eveneens hoog op de agenda, laat Marjolein Kurstjens de FMN Demandkring leden zien. Niet alleen helpen zij andere organisaties om de verduurzaming te realiseren, ook proberen zij de noodzakelijke organisatorische verandering vorm te geven door de interne medewerker als voorbeeld te nemen om duurzame oplossingen te ontwikkelen. Bij PWC is een groot verbruiker in CO2 uitstoot het reizen naar klanten, collega’s en kantoren. Door de medewerker inzage te geven in haar eigen footprint wordt het besef en de wil bij te dragen om deze te verkleinen steeds groter. Daarvoor heeft zij EFI (Environmental Footprint Insights) ontwikkeld, een app die alle reizen, vervoersmiddelen en afgelegde kilometers registreert en vertaalt naar CO2 uitstoot. Zo gaat een medewerker beseffen dat een virtuele meeting van een uur duurzamer is dan een reis naar een klant aan de andere kant van de wereld. Medewerkers kunnen hun uitstoot met elkaar vergelijken en het is onderdeel geworden van de klantgesprekken. Sinds kort heeft PWC deze app ook beschikbaar gemaakt voor externe klanten. Handig, want alle gegevens worden uit bestaande systemen gehaald waardoor implementatie simpel is.  

Out-of-the-box

Bovenstaande ontwikkelingen zijn voorbeelden die laten zien dat out-of-the-box denken helpt om niet alleen duurzamer te worden, maar ook een organisatorische en persoonlijke verandering op gang te brengen. De hele keten beoordelen en partners betrekken bij het vinden van oplossingen draagt bij aan nieuwe creatieve ideeën en zorgt voor ontwikkeling. We hebben nog een lange weg te gaan, maar alle beetjes helpen om de energietransitie te realiseren.