Print columnartikel
Column
De toekomst van kantoor
Diane van Dijk
21 mei 2021 | 2 minuten lezen
Terug naar kantoor is het gesprek van de dag. De een snakt ernaar, de ander wil het straks hélemaal anders. Gebouwverantwoordelijken filosoferen al over postcorona huisvesting. Maar waar moeten ze vanuit gaan? Hoe gedragen kantoormedewerkers zich straks? Wie het weet mag het zeggen. Deze situatie is zo nieuw, we hebben nog geen data of onderzoeken ter ondersteuning. Het kantoor alleen bestemmen voor “ontmoeten & verbinden” en de thuiswerkplek voor “concentreren” vind ik te zwart/wit. Er zijn zoveel nuances mogelijk!
Benchmark met thuis
Het kantoor concurreert nu met thuis of elders. Mensen hebben tijdens de coronacrisis gewerkt in de natuur, in een vakantiehuisje, de woonkamer… Ze hebben gebenchmarkt! Ze hebben geleerd waar, hoe en wanneer ze het fijnst kunnen werken, afgestemd op hun leefstijl en hun werkagenda. Ik verwacht dat na de euforie van de eerste weken kantoor veel mensen ook weer terugverlangen naar hun thuiswerkplek. En misschien de wandelbila’s erin houden. En/of de horeca opzoeken om te overleggen of te werken. Want inspiratie haal je meestal van buiten naar binnen. Iedereen is anders en heeft voor verschillende taken iets anders nodig. Hoe krijg je deze organisatorische puzzel gelegd?
De beste mensen krijgen en behouden
Simpel bedrijfsregels opstellen zoals “minimaal x uur op kantoor” gaat denk ik niet werken. One size fits nobody. Het zegt ook wel iets over je bedrijfscultuur als je er zo strikt in gaat staan. Zeker voor organisaties die concurreren om medewerkers is dat niet slim. Want mensen hebben ondervonden dat woon-werkafstand geen issue meer hoeft te zijn. Voor je het weet solliciteren ze op een droomfunctie aan de andere kant van het land of elders in Europa. Bij een bedrijf dat wél flexibel meebeweegt.
Aandachtig afwachten
Het op maat faciliteren van iedere medewerker is in mijn visie de kern van een hybride werkplekstrategie. Niet meer het kantoor, maar de mens staat centraal. Rigoureuze aanpassingen in huisvesting of beleid kunnen denk ik best even wachten. Laat iedereen eerst maar eens een paar maanden wennen en uitstuiteren. Wel is het essentieel dat medewerkers kunnen aarden en bij hun leidinggevende hun wensen uiten. Het is ook praktisch als leidinggevenden tools krijgen om het nieuwe werkgedrag inzichtelijk te maken. Dan kun je data gebruiken om trends te zien en onderbouwd huisvestingsbeslissingen voor de toekomst nemen.
De eerste weken na kantooropening
De spontane ontmoetingen met collega’s bij de koffieautomaat hebben de meeste medewerkers het hardst gemist. Dat wordt een gezellige drukte daar als het weer mag! Mijn hospitalityhart wil graag inspelen op die behoefte om elkaar te ontmoeten. Dat kan al met hele kleine aanpassingen. Bijvoorbeeld door het bedrijfsrestaurant de hele dag open te houden, door statafels in de pantry’s te zetten of door welkomstboodschappen of conversatiestarters neer te leggen.
2022
Ik kan me voorstellen dat de retail hier ook op inspeelt. Door inspirerende externe plekken aan te bieden om te werken, of door samenwerkingen aan te gaan met bedrijven. Ik denk dat we medio 2022 pas echt meer kunnen zeggen over de toekomst van kantoor. Ik ben heel benieuwd hoe het lopen gaat en volg het aandachtig. Dit onderwerp wordt zeker vervolgd!
Diane