Nieuws

Waarom zijn sociale normen bij contracteren van belang? Deel III Relationeel Contracteren

Profielfoto van FMN Redactie
30 januari 2024 | 2 minuten lezen

Waarom zijn sociale normen bij contracteren van belang?

Laatst heb ik enkele colberts bij mijn plaatselijke stomerij afgegeven. De medewerker vroeg wanneer ik de kleding terug wilde, dus ik gaf aan dat ik niet per se veel haast had om de kleding terug te krijgen. Ik wilde hen niet opjagen. Alles in orde leek mij.
Ruim twee weken later ging ik langs om mijn kleding op te halen. Die bleek nog niet aanwezig te zijn. Dat vond ik wel een beetje vreemd. Twee weken leek me toch ruim genoeg tijd om een paar colberts te stomen. Er werd voor mij nagevraagd waar ze bleven en het duurde nog een week. Hoewel ik toch best een geduldig persoon ben, irriteerde dit mij behoorlijk. Dit was toch niet de afspraak?

Wat hier misging is enerzijds dat ik zelf niet goed duidelijk had wat mijn verwachtingen waren over een redelijke termijn en het dus ook niet communiceerde naar de ander. Anderzijds wist ik niet hoe ik op de hoogte zou worden gesteld dat mijn kleding klaar was, dus ben ik maar gewoon langsgegaan. Dat had voorkomen kunnen worden als ik had geweten dat ze zouden bellen als het klaar was. Ons wederzijdse beeld van wat je van de ander mag verwachten, de sociale norm, verschilde. En dat veroorzaakte ruis.

 
Onze dagen zijn vol met ruis: verwachtingen, aannames, miscommunicaties en interpretatieverschillen. In ons persoonlijke leven is dat misschien niet zo heel erg, maar als we moeten presteren kan het heel vervelend worden. Waar we misschien wel het meest te maken hebben met ruis, is in de samenwerkingen tussen opdrachtgevers en leveranciers. We verwachten goede kwaliteit van de producten en diensten, realistische uitvragen, hoge efficiëntie, duidelijke communicatie, begrip in moeilijke tijden en ook nog een prettige relatie. Hoe lossen we die ruis nou goed op? 

In de twee eerdere artikelen deel 1 relationeel contracteren en deel 2 relationeel contracteren is benoemd dat een relationeel contract een samenwerking helpt vorm te geven door middel van sociale normen. Uit onderzoek  is gebleken dat als je de volgende zes sociale normen gezamenlijk invulling geeft, dit een positief effect heeft op effectiviteit en werkgeluk binnen contractuele relaties. Het gaat dan om loyaliteit, inbreng naar vermogen, wederkerigheid, autonomie, integriteit en eerlijkheid. Als je weet wat de standaard is van het gedrag dat je moet laten zien, dan weet je waar je bij de ander van op aan kunt. Zo voorkom je heel veel ruis. Je kunt bijvoorbeeld naar elkaar uitspreken dat wederkerigheid betekent dat de verwachtingen over telefonische en digitale bereikbaarheid bij beide partners geldt.

Ik pleit ervoor dat bij elke nieuwe samenwerking er eerst een gesprek is over sociale normen, of je nu kiest voor een relationeel contract of niet. We moeten onszelf aanwennen om onze verwachtingen uit te spreken en aannames te toetsen. Beter nog is als we elkaar verplichten ons te houden aan die afspraken over sociale normen, zodat het niet van de persoon afhangt hoe je met elkaar samenwerkt. Ik denk dat dat ons veel winst oplevert, zowel in prestatie als in werkplezier.

In de maand  januari zijn er 3 columns gepubliceerd over relationeel contracteren, dit was de laatste in deze serie. Op 5 februari wordt er een webinar “Relationeel Contracteren” georganiseerd waarbij je na een mini-college de gelegenheid krijgt om vragen te stellen. Dit artikel is geschreven door Vanya Boon, regisseur van het werkatelier Relationeel Contracteren van Next Level FM (vanya@wundershift.com).

Interessant? Schrijf je dan nu in voor het gratis webinar op 5 februari as!

Profielfoto van Hans G.J. Topée
Hans G.J. Topée
3 maanden geleden
Profielfoto van Hans G.J. Topée
Hans G.J. Topée
3 maanden geleden

Als ik wat kleding wegbreng bij de stomerij die gelijk naaiattelier is, komt het vaak tot een grapje en soms een kop thee. Ik heb geen contract met ze en ik heb ook geen last van sociale normen, of het moet zijn de mooie gemoedsrust van de man in het kleine winkeltje. Complete rust. En de spullen altijd op het afgesproken moment klaar, perfect en voor een mooie prijs. En die man heeft geen digitaal systeem. Wel een briefje waarop de weerkzaamheden met een speld aan het pak. En ook geen SLA. Of het moet zijn op zijn bord die avond na weer een dag mooi werken.