Nieuws

Samenwerking ondernemers en opdrachtgevers zowel positief als negatief ervaren tijdens coronajaar

Profielfoto van FMN Redactie
14 juni 2021 | 1 minuut lezen

Begrip, hulp, dialoog maar ook het doorschuiven van problemen: de meerderheid van de ondernemers in de facilitaire sector heeft uiteenlopende ervaringen gehad met hun opdrachtgevers tijdens coronatijd. Dit blijkt uit onderzoek naar de samenwerking in de facilitaire dienstverlening tijdens COVID-19. Het onderzoek ‘Verantwoordelijk Marktgedrag - ook tijdens corona’ is in opdracht van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag door onderzoeksbureau Panteia uitgevoerd. 

75% van de ondernemers geeft aan dat de orderportefeuille is verkleind tijdens de crisis. Daarnaast zijn bestaande contracten of afspraken aangepast. In alle branches en met name in de contractcatering, leidde het wegvallen van werk tot baanonzekerheid, verkleining van contracturen en zelfs ontslagen. Kees Blokland, voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag: “Al met al is er na meer dan een jaar corona geen breed sentiment bij ondernemers ontstaan dat ze actief door hun opdrachtgevers door de coronacrisis heen zijn geholpen.”

Code juist in crisistijd waardevol

Volgens Blokland is de code juist waardevol in tijden waarin bedrijven onder druk komen te staan. Voor verbetering van de situatie ziet hij een oplossing in overheidstoezicht op de markt: “Stimuleren van mededinging is daarbij altijd het belangrijkste uitgangspunt geweest. Het onderzoek heeft het belang bewezen van investeren in goede partnerships tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. De overheid heeft dus ook een taak om ervoor te zorgen dat de markt niet uit de hand loopt en dat een zinvolle dialoog wordt aangemoedigd. De wetgeving laat veel meer contact toe dan veelal wordt gedacht. Werken aan de relatie en onderlinge partnerships zorgt voor de juiste kwaliteit en wederzijds begrip. Daarmee is de markt beter in staat om toekomstige crisissituaties samen het hoofd te bieden.”

Lees het hele persbericht op de website van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.