Uit welke regio kom jij…?
Nee, niet over mensen, grenzen en de politieke discussies daarover. Maar wel over andere wezens van vlees en bloed. Over oorsprong, product, grenzen en bijsluiter.
mensen, grenzen, oorsprong, product en bijsluiter.
“Als de vis goedkoop is stinkt ze” (Nederlands spreekwoord).
Bijsluiter
Bij dieren hebben we veel registraties over herkomst, soort, stamboom, voeding, medicatie en leeftijd. Dat klinkt logisch, maar zodra we vlees verwerken of er iets aan toevoegen is een ‘bijsluiter’ niet meer nodig en zijn we aan de producenten overgeleverd.
Dieren en voedsel staan dichter bij de mens, waardoor we ons er misschien druk over maken, terwijl we soms zelfs niet weet hoe de groente of dier er uit ziet voordat het tot een product verwerkt werd.
Koe, vlees en regio
Waar we producten halen is best spannend en vaak gebaseerd op gemak en onwetendheid. De ‘Keuringsdienst van Waarde’ deed weer onderzoek om na te gaan of geleverd is wat geclaimd wordt door de aanbieder en wat aan ons verkocht wordt in reclames. Nu duiken ze in ‘vlees’, ‘slager’ en ‘grootgrutter’ en de hoeveelheden vlees die veelal versneden, verwerkt en verpakt het daglicht zien.
Kijk de uitzending:
https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/03-03-2022/KN_1728325
En:
https://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=Als+de+vis+goedkoop+is+stinkt+ze
Ik zou nu ook weer voor vlees durven kiezen, maar dan wel minder, van een slager en niet verwerkt…!
De facilitaire professional
Mooi onderwerp voor facility managers, inkopers en leveranciers, Hoe zit het met de facilitaire etikettering of bijsluiter? Maken we ons niet te druk over overeenkomst, knip en partnership in plaats van herkomst en etikettering van producten? En moeten we wellicht meer focus hebben voor de minder sexy maar wel producten met een groot volume?
Hebben we eigenlijk wel zicht op de ‘keten’, met echte bijsluiters die we controleren of gaat het om de blauwe ogen en vertrouwen. Wat als er iets mis is met dat schuim in die stoelen of de toeslagen of weekmakers in platen, staal of kunststoffen. En hoe is die kroket echt samengesteld en wat is de echte waarde van de biet in de onzinnige bietenwrap.
Welke waarde leveren we nu en wat wil die eindgebruiker eigenlijk echt zelf?
Ik gun ieder bedrijf zijn eigen ambachtelijke ‘slager’! Of is ook hier ‘faciliteitenarchitect’ het goede woord…?
Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Geen confectie, maar maatwerk…!
Gedachten uitwisselen hierover? Neem contact met mij op voor een goede kop koffie!
Meer informatie:
Hans GJ Topée
Adviseur | Interim- en Veranderleider | Coach | Gids Werkomgevingen-Werken | Vrijdenker
Website: www.dewerkplaatsfabriek.nl
E-mail: hans@dewerkplaatsfabriek.nl
Mobiel: + 31 6 50 27 28 28