Persbericht

Cennet Kumas en Esther Okwe winnen FMN Student Awards 2020

13 november 2020 | 2 minuten lezen

Bachelorstudent Cennet Kumas en masterstudent Esther Okwe zijn gisteren uitgeroepen tot winnaars van de FMN Student Awards 2020. Cennet overtuigde de vakjury en het publiek van het digitale congres ‘FMN Connect XL: Back to school!’ met haar scriptie ‘Van social impact naar werkgeluk’. Hierin onderzocht zij wat interne social impact is en hoe social impact op medewerkers van leveranciers van ABN AMRO kan worden bevorderd. Esther schreef de scriptie ‘Assessment of the potential added-value of building information modelling (BIM) for FM’. Zij onderzocht de bijdrage die BIM (Bouwwerk Informatie Model) kan leveren om facility management te verbeteren in de exploitatie- en onderhoudsfase van kantoorgebouwen in Lagos, Nigeria.

Relevant thema

De vakjury was positief verrast over het niveau van alle scripties en de toegepaste onderzoekstechnieken. Over de scriptie van Cennet zegt Annelies Simons, voorzitter van de vakjury en FMN-bestuurslid Vakvernieuwing, het volgende: “Cennet onderzoekt in haar scriptie een relevant thema dat meer aandacht moet krijgen. Het is daarnaast heel goed om niet alleen naar je eigen medewerkers te kijken, maar de blik ook naar buiten te richten. Medewerkers van leveranciers leveren immers eveneens een cruciale bijdrage aan een goede dienstverlening. Verder zijn wij onder de indruk van het uitgebreide en concrete implementatieplan en de goed uitgewerkte supplier journey. Heel knap en vernieuwend.” Annabel Jansen, winnaar van de FMN Student Awards 2019 categorie Master en dit jaar vakjurylid, vult dit aan: “Een heel interessant en divers onderzoek. Er is gebruikgemaakt van diverse onderzoeksmethoden en de connectie tussen intern en extern is sterk vertegenwoordigd.”

Het belang van BIM

Ook Esthers onderzoek levert een grote bijdrage aan het FM-vakgebied. Vakjurylid Corinna van Diepen-Knegjens, partner bij TwynstraGudde, vertelt namens de jury dat het ontzettend relevant is om in het kader van lifecycle management en datagedreven ontwikkelingen, ook in het beheer de BIM-toepassingen te onderzoeken. “Het is belangrijk om FM actief mee te nemen in de verdere ontwikkeling van BIM. In de goede en heldere inleiding benadrukt Esther het belang van BIM.” Gerard de Bruijn, vakjurylid en directeur van Humanagement, geeft aan: “Het onderzoek is compact verwoord, er worden logische conclusies getrokken en de aanbevelingen zijn ambitieus maar relevant. Daarnaast vonden wij de internationale context van het onderzoek interessant.”

Digitale finale

In totaal stonden er drie bachelor- en drie masterstudenten in de finale tijdens het congres FMN Connect XL: Back to school! Via een livestream werden zij in beeld gebracht tijdens de bekendmaking. Ruim 600 mensen brachten via Mentimeter hun stem uit en bepaalden voor 40% de einduitslag. De beoordeling van de vakjury vormde de overige 60%. Cennet en Esther werden tot winnaars én publiekswinnaars verkozen. De andere bachelor-finalisten waren Amber de Groot met haar scriptie ‘Eindstation: Gastvrijheid’ en Kylian Ligtelijn met zijn scriptie ‘Towards a better energy performance’. In de categorie Master streden Iris Beltman (‘The added value of real estate for the home care sector’) en Erik van Eerten (‘Van kostenprestatie-instrument naar een meervoudig waarde-indicator’) met Esther om de titel.

Prijzen

De winnaars hebben deelname, reis en verblijf aan een internationaal FM-congres binnen Europa (bijv. World Workplace Europe ‘21 of EFMC) gewonnen. Daarnaast ontvangen alle finalisten een FMN-lidmaatschap voor een jaar en mogen zij een artikel over hun onderzoeksrapport publiceren op www.fmn.nl.

Bevorderen van innovatief facilitair onderzoek

De Commissie Onderwijs van FMN organiseert de FMN Student Awards 2020. Met de awards bevordert FMN samen met de facilitaire opleidingen in Nederland innovatief facilitair onderzoek door studenten, kennisdeling en de ontwikkeling van het vakgebied. De FMN Student Awards 2020 worden mede mogelijk gemaakt door LOOFD, het landelijk overleg opleidingen facilitaire dienstverlening.