Print columnartikel
Column
“Het Kantoor als Werkplaats is belangrijk…!”
Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Geen confectie, maar maatwerk…!
Hans G.J. Topée
27 januari 2022 | 3 minuten lezen
Het kantoor was en is belangrijk voor mens en organisatie. De specialistische aanbieders en adviseurs rollen over de opdrachtgevers heen met hun aanbod. Op zich prima en goed. Het vraagt wel om kracht van de opdrachtgever om hier de weg in te vinden. Stilstaan bij maatschappij, mens, organisatie en werkomgeving is aan de orde, en dat dan ook in die volgorde.
De werkplaats
Veel mensen denken na over hybride werken, de kantooromgeving en waarvoor die gaat dienen. Lessen zijn geleerd en te leren. Kijken we naar ambachten, dan lijkt het helder dat de bakker, de schilder, de smid, de loodgieter, de verpleger, de timmerman, de brandweerman en de boer (overal vrouw/man te lezen) niet kunnen thuiswerken, simpelweg omdat de productie deels handenwerk is en daarvoor een werkplaats vaak nodig is. Waarbij dat handenwerk in veel gevallen ook alleen maar kan door samenwerken, instructie, leren en ervaren. Naast vertrouwen, inleven, authenticiteit en passie).
Technologie en robotisering hebben al veel werk makkelijk gemaakt of overgenomen, en het handig gebruik van de juiste data geeft voer aan juist handelen. Ook heeft dit opgeleverd dat veel ambachten/werk vanuit huis te regelen is. Zeker bij de boer die met zijn computer thuis grip en inzicht heeft in de omstandigheden van zijn vee en/of landbouwgrond.
Het regelen en bedenken van veel zaken binnen organisaties wordt uitgevoerd door kenniswerkers, die van informatie weer nieuwe informatie maken. En ook die kenniswerkers kunnen niet zonder samenwerken, instructie, leren en ervaren (kennis is ook een ambacht). Daarmee zullen ambachten verbonden moeten zijn in die unieke werkplaatsen (waaronder het kantoor) waarbij het percentage thuiswerken per proces/mens bepaald kan worden (ook voor de boer). Daarnaast gaat het ook bij elke ambacht en elke organisatie over ketendenken, hospitality en marketing.
Facility Management
FM lijkt door omstandigheden op de agenda te staan. Waarschijnlijk van tijdelijke aard, omdat te veel wordt gedacht vanuit FM en niet herkend wordt dat de andere ondersteunende processen ook op de agenda staan en wellicht hoger. Zorg vooral voor echte kwaliteit in de processen en zoek de verbinding op met de andere ondersteuners als HR, IT, Finance, Vastgoed en Marketing. De juiste rol ontstaat dan vanzelf en de positie is daarbij niet belangrijk.
Kans en impact
Nu in 2022 hebben we nog steeds te maken met de effecten van een gezondheidscrisis/ economische crisis. Daardoor zijn echte waarden aan de orde. Dat is niet echt makkelijk, waarbij een stap van welvaart naar welzijn ook aan de orde is. De menselijke maat is het rekenmodel en niet de werkplek, de baksteen of de m2.
Het gaat dus over het pakken van een kans en het creëren van impact op basis van effectief sturen door directies en stakeholders op een fundamentele herijking van processen van de onderneming op basis van Maatschappij, Mens, Organisatie en Werk (Omgeving).
Voorbeeld
En zo is de analogie daar met de werkomgeving voor kenniswerkers zoals die bedoeld was en waarvan veel mooie voorbeelden beschikbaar zijn. Alleen Centraal Beheer Apeldoorn (Achmea) van architect Herman Hertzberger was zijn tijd (50 jaar)(1972) ver vooruit.
Deze werkomgeving is ontstaan op basis van een ‘visie’ over een werkplaats voor 1000 mensen, waarbij het integrale proces met alle stakeholders leidde tot een fysieke vorm. Oprecht jammer dat dit goede pand geen kantoorfunctie meer heeft. Het zou perfect passen in de denkwereld van nu!
Ik gun ieder bedrijf zijn eigen deskundige ‘tuinman’! Of is ‘ambachtsarchitect’ het goede woord…?
(https://fmn.nl/thema/gebouwprestatie-1110/column/77-de-mens-en-zijn-omgeving).
Luister ook naar de FMN Podcasts over dit onderwerp via: https://fmn.nl/actueel/podcasts.
Bijvoorbeeld: https://fmn.nl/podcasts/87-13-waar-staan-we-nu
En: https://fmn.nl/podcasts/634-36-ontdekken-met-jitske-kramer-over-connecties-binden-en-culturen
Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Geen confectie, maar maatwerk…!
Gedachten uitwisselen hierover? Neem contact met mij op voor een goede kop koffie!
Meer informatie:
Hans GJ Topée
Adviseur | Interim- en Veranderleider | Coach | Gids Werkomgevingen-Werken | Vrijdenker van Dewerkplaatsfabriek
Website: www.dewerkplaatsfabriek.nl
E-mail: hans@dewerkplaatsfabriek.nl
Mobiel: + 31 6 50 27 28 28