Column

SUP wetgeving

Vanaf 1 januari j.l. is de nieuwe SUP wetgeving ingegaan waarin wegwerpbekers in de kantooromgeving bij wet verboden zijn. In december j.l. vroegen wij via onze socials welke organisaties al de stap naar een herbruikbaar alternatief hebben gemaakt.
Profielfoto van FMN Redactie
25 januari 2024 | 4 minuten lezen

 ​

Vanaf 1 januari j.l. is de nieuwe SUP wetgeving ingegaan waarin wegwerpbekers in de kantooromgeving bij wet verboden zijn. In december j.l. vroegen wij via onze socials welke organisaties al de stap naar een herbruikbaar alternatief hebben gemaakt.
​Caroline Dinkla – Schilt, Manager Facility Management en Hospitality van het CAK was een van de leden die hierop positief antwoordde.

Bij het CAK, een uitvoeringsorganisatie in Den Haag werken ongeveer 1100 mensen, met name hybride. Per 1 januari 2024 zijn zij definitief gestopt met de wegwerpbekers. In mei 2023 zijn ze reeds gestart met een pilot. Naar aanleiding van deze pilot heeft het CAK er voor gekozen eenmalig een circulaire herbruikbare beker beschikbaar te stellen als alternatief voor de wegwerpbeker. Vanaf december werden deze cups optioneel beschikbaar gesteld aan alle medewerkers en is men gaan afbouwen in het aanbieden van de wegwerpbekers.

“Het werkt heel simpel, iedere medewerker heeft de keuze voor het gebruik van de circulaire herbruikbare beker of een eigen beker. Medewerkers zijn zelf verantwoordelijk voor het schoonhouden van de cup. Er zijn geen vaatwassers of afwasmiddelen geplaatst in de pantry’s. Ben je je beker vergeten dan kan je voor die dag een beker lenen bij het Serviceplein. Bezoekers en gasten ontvangen bij de receptie, naast hun toegangspas een beker in bruikleen. De catering wast alleen de bezoekersbeker en de leenbeker na gebruik weer af. We zijn nu een aantal weken onderweg en steeds minder collega’s vergeten een beker mee te nemen naar kantoor en komen een beker lenen bij het Serviceplein. Het moet even in je systeem komen, maar dan gaat het eigenlijk vanzelf.”

“Wij hebben een sterke, maatschappelijke betrokkenheid. Niet alleen bij de uitvoering van onze taken. Ook letten we er bijvoorbeeld op dat we het milieu zo min mogelijk belasten door duurzaam te ondernemen. Het CAK bespaart met deze oplossing duizenden wegwerpbekers op jaarbasis.”

De tip van Caroline is dan ook: “Gewoon doen, en in een keer goed! Zonder tussenoplossingen. Geen vaatwassers plaatsen of kasten vol nieuw porselein. Iedereen doet thuis toch iedere avond de afwas? Maak er met elkaar een succes van!

 

 

1. Kun je beschrijven hoe jullie organisatie eruit ziet en de complexiteit hiervan (indien van toepassing)? Aantal medewerkers, veel of weinig bezoekers, een of meerdere locaties, etc
Bij het CAK werken 1100 mensen, we werken hybride en wanneer men op kantoor werkt, dan is dat in ons kantoorpand in Den Haag (1 pand)

2. Voor welke oplossing(en) hebben jullie gekozen en wat was of waren de belangrijkste reden(en) hiervoor?
We stoppen per 1-1-2024 met de wegwerp bekers naast de koffiemachines. In mei zijn we begonnen met een pilot en uiteindelijk zijn we uitgekomen bij de Circular Cup. De pilot groep is de beker blijven gebruiken en vanaf 4 december zijn er cups voor de rest van de organisatie een Circular Cup beschikbaar gesteld. Uiteraard is dit niet verplicht. Medewerkers mogen ook kiezen voor een eigen beker. Vanuit Facility Management willen we wel eenmalig een alternatief voor de wegwerpbeker ter beschikking stellen. Medewerkers zijn vervolgens zelf verantwoordelijk voor het schoonhouden van de cup.

Er zijn geen vaatwassers of afwasmiddelen geplaatst in de pantry’s. Het advies is om de beker ’s avonds bij de reguliere afwas mee te laten draaien of af te wassen. We werken bij het CAK hybride, iedereen heeft een laptop, toetsenbord en muis die in de tas mee gaan van huis naar kantoor en viceversa. Hier hoort vanaf 1 januari ook de beker bij. Dit is ook een bijkomende reden dat we voor de Circular Cup hebben gekozen, aangezien deze lekvrij is, in de tas kan en dus ook goed past bij hybride werken.

Wanneer medewerkers de eigen beker zijn vergeten, dan kan voor die dag een afwijkende (functionele) beker worden geleend bij het Serviceplein.

Bezoekers en gasten ontvangen bij de receptie, naast de toegangspas,  een duurzame beker in bruikleen, die zij gedurende het bezoek aan ons kantoor mogen gebruiken en leveren deze bij vertrek weer in. De catering wast deze bezoekersbekers af.

3. Jij gaf aan dat jullie al over zijn gestapt op een alternatief, wat is de belangrijkste reden geweest om (al eerder) over te stappen op herbruikbare bekers? En wanneer zijn jullie overgestapt?
Het stond iedereen al vrij een eigen beker te gebruiken, maar de gebeurde minimaal. Vanaf mei zijn we gestart met de pilot en vanaf 4 december worden de Circular Cups gebruikt. Er worden steeds minder wegwerp bekers naast de koffiemachines geplaatst.

 

 

4. Hoe zijn jullie ervaringen tot nu toe met de gekozen oplossing? Positief, de reactie van medewerkers zijn over het algemeen ook positief, al zal het voor sommige collega’s wel even wennen worden.
De pilot groep heeft de Circular Cup beoordeeld met een 7+. Een ruime voldoende. Het nadeel dat wordt genoemd is de geur/smaak overdracht wanneer de beker voor zowel koffie als thee wordt gebruikt.
Helaas blijkt dit probleem bij alle geteste lekvrije - afsluitbare bekers hetzelfde te zijn. Er is voor een afsluitbare beker gekozen omdat we bij het CAK hybride werken. Ook gedurende de dag zit je niet altijd op 1 plek op kantoor. Je gaat van (arbo) werkplek naar vergadercentrum, naar restaurant, naar aanlandplek. Dan is het handig als de beker in je tas kan.

5. Hoe zijn de reacties van de medewerkers op deze overstap geweest? Voor de grootste groep medewerkers is het nu pas actueel aan het worden. Collega’s die een beker komen ophalen zijn in iedergeval positief. Voor de pilotgroep was het vooral in het begin even wennen, maar zodra het eenmaal in je systeem zit, dan gaat het vanzelf.

6. Hebben jullie nog een specifieke slogan of # gebruikt die leuk is om te vermelden?
In ons bedrijfsrestaurant zal vanaf 1 januari ook geen wegwerp materiaal dat plastic bevat in de uitgifte staan.  Dus ook geen to-go wegwerp bekers voor een lekkere koffie gemaakt door de barista. Wanneer je je eigen aan de barista aanbiedt ontvang je 10% korting op je koffie of andere warme drank.

7. Heb jij nog tips of aanbevelingen voor organisaties die nog moeten overstappen?
Gewoon doen! En in 1x goed. Geen vaatwassers plaatsen. Iedereen doet thuis toch iedere avond de afwas? Maak er met elkaar een succes van.

8. Heb jij inzichtelijk hoeveel (plastic) bekers jullie besparen door het overstappen op herbruikbare servies?
​Wij besparen ruim 600.000 bekers op jaarbasis. Daarmee is het niet alleen duurzaam, maar ook een businesscase die zichzelf in 1,5 jaar heeft terugverdiend.