Resultaten FM Provider Performance Onderzoek 2024 zijn bekend!
FM Provider Performance Onderzoek 2024
Tijdens het FMN XL Connect-New Year Edition evenement presenteerde de Hospitality Group de resultaten van het FM Provider Performance Onderzoek - de zevende editie alweer. Dit is hét onafhankelijke onderzoek over de prestaties van facilitaire providers in Nederland waar sprake is van hoge knip sourcingmodellen. Hoge knip sourcingmodellen zijn sourcingmodellen waarbij een deel van de regie- en coördinatie-activiteiten zijn uitbesteed aan externe dienstverleners. In dit onderzoek worden vier vormen van hoge knip sourcingmodellen onderscheiden: multi services, managing agent, integrated facility management (IFM) en publiek-private samenwerking (PPS). In totaal zijn 113 opdrachtgevers geïnterviewd en 104 enquêtes ingevuld door providers.
Overall PPO Score: een eerste plek voor Compass
De eerste plek is dit jaar voor Compass met een gemiddelde score van 7,9. Een stijging van maar liefst 5 plekken en 0,4 punt ten opzichte van vorige editie. Ballast Nedam staat met een 7,8 op de tweede plek en wordt gevolgd door Flexim met een 7,7.
Gemiddelde PPO Score blijft stabiel en spreiding wordt steeds kleiner
De gemiddelde Provider Performance score blijft stabiel en is voor de derde keer op rij een 7,5. Wel zien we dat de spreiding tussen de hoogst scorende provider en de laagst scorende provider steeds kleiner wordt. Waar dit verschil bij de start van het onderzoek in 2016 2,5 punt was, is het verschil dit jaar slechts 0,8 punt.
Best performende provider per uitbestedingsvorm
In de categorie Multi Services is ISS, ondanks een lichte daling in de beoordeling, nog steeds de hoogst scorende provider. Bij de Managing Agent categorie eindigt Flexim, net als in 2022, bovenaan met een 7,9. In de categorie IFM is Facilicom een plek gestegen en heeft daarmee de eerste plek bemachtigd met een 8,2. Binnen de Publiek Private Samenwerkingen is de hoogst scorende provider Heijmans - een nieuwe deelnemer in deze categorie- met een 7,9.
Conclusies
De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:
- De spreiding in performance tussen de beste en de slechtst scorende provider wordt steeds kleiner
- Het grootste verbeterpotentieel voor providers ligt op het gebied van proactiviteit en innovatie & continu verbeteren
- De tevredenheid van opdrachtgevers in de industriële sector laat de hoogste stijging zien
- Maar liefst 88% van de samenwerkingen tussen opdrachtgever en providers is relationeel van aard, slechts 12% kent een transactionele samenwerkingsvorm
- De samenwerkingsvorm is zeer bepalend voor de tevredenheid van opdrachtgevers, hoe relationeler de samenwerking hoe hoger de tevredenheid.
Samenwerking FMN & Hospitality Group
FMN, dé onafhankelijke beroepsvereniging voor facility management, en Hospitality Group bundelen vanaf dit jaar (2024) hun krachten in het uitvoeren van het PPO. Samen zorgen we voor een gedegen, onafhankelijk en kwalitatief onderzoek wat een bijdrage levert aan de ontwikkeling van de facilitaire sector.
Website
Deze zevende editie van het Provider Performance Onderzoek en de resultaten zijn te vinden op de website: www.fmproviderperformance.nl/2024 .
Op deze website lanceren we ook de geüpdate Provider Performance Predictor: een bijzonder bruikbare tool die opdrachtgevers helpt bij de perfecte provider match. Deze tool is een op data gebaseerde voorspeller van de beste provider match. Binnen deze tool beantwoordt de opdrachtgever enkele vragen om zijn wensen en behoeften inzichtelijk te maken. Deze behoefte wordt vervolgens gekoppeld aan de specifieke kenmerken van de providers, hetgeen leidt tot een overzicht van de best passende providers.