Nieuws

Dalend aantal m2 per medewerker…?

Profielfoto van Hans G.J. Topée
Hans G.J. Topée
1 augustus 2022 | 1 minuut lezen

Kantoorvolume

De hoeveelheid kantoorruimte (op dit moment rond de 50.000.000 m2) en de noodzaak is een ware puzzel aan het worden. Wat verwachten we (en wie is 'we') nu eigenlijk? De beroepsbevolking groeit, maar dat betekent niet automatisch meer behoefte aan kantoren.

Belangrijk is het om ontwikkelingen rond hybride werken in de gaten te houden, naast de verdichting van de binnensteden en de trek naar buiten de stad. Deze twee laatste zijn generatie-afhankelijk en hebben een relatie met thuiswerken. Tegelijkertijd kunnen we ons afvragen of het noodzakelijk aantal m2 wel omlaag zal gaan in verband met de gewenste kantoorconcepten, en waar die kantoren dan zijn of komen (satelliet- of flexkantoren).

‘Cobouw’ plaatste een mooi bericht over ‘marktontwikkeling’, waarin een aantal statements en grafieken (met name van de Stec Groep-2021) duiding geven aan mogelijke richtingen.

Ga voor het artikel naar: 'Kantoor m2'.

 

Rol van Facility Management

Een artikel over m2 en ontwikkelingen rond gebruik, plaats en noodzaak op basis van gegevens t/m 2021. Uiteraard doorspekt van aannames. Is een bank nu een financiële dienstverlener (-14%)  of een technologiebedrijf (-40%), en hoe deel je dat in?

Het blijkt dus een lastige opgave om grip te krijgen op de totale vraag naar kantoorruimte. Men komt tot een mooi scenario-denken, waarbij we terechtkomen ( in 2030) tussen de 46.112.860 en 37.870.308 m2 kantoorruimte.

Daarmee lijkt het een overzicht met nog niet veel echt inzicht. Maar de ontwikkelingen zijn belangrijk en veel partijen vinden dat best lastig, al was het maar omdat het vraagt om een integraal inzicht in ontwikkelingen. Het beeld is dat iedere organisatie dat vooral voor zichzelf moet doen, waarbij flexibilisering in contractvormen rond vastgoed en facilities belangrijk zijn. Dus heroverwegen en openbreken waar mogelijk. Dit vraagt natuurlijk wel om een goed inzicht in de eigen integrale organisatieontwikkelingen. Wees helder, uniek en authentiek...

Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Vooral met aandacht voor elke menselijke maat…!