Nieuws

Facility Management, ingesleten gedrag en invloed...?

De wereld is weerbarstig, de mens valt altijd terug in ingesleten gedrag en de invloed van de ondersteunende afdelingen bij ‘werken’ is blijkbaar beperkt.

Profielfoto van Hans G.J. Topée
Hans G.J. Topée
20 oktober 2022 | 3 minuten lezen

Files

Ze waren er weer volop afgelopen weken. En dan vooral weer op dinsdag en donderdag staan we er weer in. Die dinsdagen en donderdagen leveren zelfs files op van rond de 620 kilometer (met pieken van 925 kilometer)  in plaats van 550 kilometer, waarbij we op de andere dagen een vermindering zien van globaal 40% ten opzichte van 2019. Daarnaast hebben we sinds 2020 360.000 meer auto’s en de uitdagingen bij vervoerders als de NS hebben ook zo hun effecten.

Thuiswerken

We zien dat de dagen voor thuiswerken vooral de maandag, woensdag en vrijdag blijven. Zoals in 2019 dus. En dat terwijl het thuiswerken, na vele ervaringen in coronatijd, als middel werd gezien om meer aan spreiding te doen en filedruk te voorkomen. Maar helaas blijven we de overleggen waar het hele team bij moet zijn blijkbaar plannen op dinsdag of donderdag.

Omdat twee dagen in de week thuiswerken meer geaccepteerd wordt, zoeken mensen ook een woonplek met een langere reisafstand, vanwege kosten en wooncomfort. Daarmee verlengen de files zich dus op de kantoordagen, ook omdat het openbaar vervoer niet altijd (voldoende) beschikbaar is, en we het toch wel fijn vinden in ons eigen rijdende huisje te zitten. Daarnaast wordt het thuiswerken minder omdat mensen ook voor kantoorwerk kiezen vanwege de stijgende energieprijzen thuis. Uiteraard spelen daar verschillende kosten en vergoedingen een grote rol.

Ingesleten gedag en invloed

De praktijk is dus weerbarstiger dan we denken. Altijd en overal zien we ingesleten gedrag en doen we de dingen zoals we ze allang doen. Verandering is lastig, maar zeker nu noodzakelijk. Op het gebied van 'kenniswerken' zien we de maandag en vrijdag blijkbaar nog steeds als uitloop van het weekeinde en de woensdag heeft een relatie met kinderen. We willen met z’n allen vooral op dinsdag en donderdag op kantoor werken. Ons zelflerend vermogen lijkt beperkt, als er geen echte noodzaak of stimulans is.

Het lijkt ook geen kwestie van generaties, ook al lijkt dat handig. Het is meer een kwestie van de tijdspanne waarin diverse generaties zich hebben gevormd;

Actie

Er wordt veel onderzoek gedaan naar ‘duurzame mobiliteit’ en ‘verbinding in digitale samenwerking’. De uitkomsten zijn nog niet daar, en de mens is verwend en zal emotioneel moeten ervaren dat het ook anders en beter kan. We praten er veel over, en laten het vaak over aan ‘de teams’ die daar een vorm in mogen vinden.

Wellicht wat ‘te vrijblijvend’ en tijd voor leiderschap en het nemen van besluiten;

Die leider hoeft niet direct de CEO of manager te zijn, maar kan in het team zitten;

Diezelfde CEO’s en managers moeten de teams wel adequaat en integraal faciliteren bij het vaststellen van de manier van werken waar locatie en mobiliteit  onderdeel van zijn;

Er zal nagedacht moeten worden over vergoedingen en beloning;

Doe er direct je voordeel mee, als je op kantoor wilt zijn: plan afspraken op een maandag, woensdag of vrijdag en werk thuis op dinsdag of donderdag;

Pas ook de werktijden aan (waar dat kan), en reis buiten de spits;

En bovenal, laten we vooral naar onszelf, onze organisatie en Nederland kijken. Tenslotte zitten de meeste bedrijven in Nederland en is global een globaal begrip!

Niet praten en afwachten, maar doen. Tijd voor actie……

 

Ik gun ieder bedrijf zijn eigen ‘integrale werk-deskundige’….!

Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen.

 

Oorsprong

De eerste files in Nederland in de moderne periode ontstonden door dagjesmensen die massaal op pad gingen. Eerder al ontstonden er opstoppingen van karren en diligences die de steden in wilden; Louis Couperus beschreef reeds in 1889 een file in zijn boek Eline Vere.[3] Wanneer de eerste 'moderne' file was is niet bekend. De ANWB houdt het op 29 mei 1955, eerste pinksterdag.[4] Deze file ontstond op knooppunt Oudenrijn. Echter ook in 1913 werd er in de pers al geschreven over een file op de Middenweg in Amsterdam vanwege voetbalwedstrijden.[5] In augustus 1925 trokken velen naar het door de stormramp getroffen Borculo, waardoor wegen in de Achterhoek dichtslibden en eenrichtingsverkeer werd ingesteld. Op 16 augustus werd een file auto's van 7,2 kilometer gemeten.[6]

 

Sneeuwval zorgde op 22 januari 2019 voor 2157 kilometer file volgens de ANWB.[7] De grootste vertragingen traden op rond Utrecht, Arnhem, Nijmegen en Eindhoven. Hetzelfde jaar, op 1 oktober 2019, zorgde een boerenprotest voor 1031 km file.