Column

Hoe deden we dat vroeger?

Hoe kreeg ik vroeger in vredesnaam mijn werk gedaan? Hoe deed ik dat met reistijd, afspraken, klantbezoeken en fysieke meetings. In welke tijd kwam ik toen aan mijn werk toe en hoe ga ik dat dadelijk weer doen als we terug gaan naar kantoor?
Profielfoto van Harold Coenders
9 april 2021 | 2 minuten lezen

Kantoorwerkend Nederland werkt een jaar lang thuis. Iedereen wil weer uit zijn isolement en hunkert naar het kantoor: de heimwee-naar-kantoor-fase is aangebroken. Tegelijkertijd hoor ik steeds vaker om mij heen: hoe kreeg ik vroeger in vredesnaam mijn werk gedaan? Hoe deed ik dat met reistijd, afspraken, klantbezoeken en fysieke meetings die te laat starten omdat iedereen nog koffie moest halen? Hoe deed ik dat vroeger met eerst de kinderen naar school brengen, dan in de file staan, werken, terug naar huis rijden inclusief file en een stop bij de naschoolse opvang… Waar was mijn productietijd vroeger? In welke tijd kwam ik echt aan mijn werk toe?

Iedereen kijkt uit naar een dag samen zijn en werken op kantoor, maar iedereen zal (hopelijk) na enkele weken ook weer de onzin inzien van vijf mensen een uur laten reizen naar plaats X om een uur te vergaderen. Dat gaat direct ouderwets en inefficiënt aanvoelen. Los van alle sentimenten over het kantoor versus thuiswerken is één ding zeker: het moet nooit meer zoals vroeger worden. We kunnen een betere versie van onszelf worden met een betere productiviteit, een betere werk- privébalans en een goede balans tussen individueel focuswerk en sociale interactie.

Vertrouwen en het team als basis

Bij de start van de coronaperiode werden organisaties halsoverkop gedwongen om vertrouwen te hebben in werken op afstand, en vertrouwen te geven aan de medewerkers dat ze ook buiten het oog van de manager productief kunnen zijn. Dit vertrouwen is niet beschaamd, zelfs niet in deze moeilijke periode van thuisschool, crisis en isolatie. Vertrouwen is dan ook de basisbouwsteen voor het werken na corona.  

Eigenlijk is de basis heel simpel. We gaan naar kantoor om de ander te zien. Dit is zowel een sociale als zakelijke behoefte. We willen de meest betekenisvolle mensen in ons werk zien, meestal onze directe teamleden. Op het team moeten we dan ook het postcorona-kantoor organiseren. Het team is tevens de schaalgrootte waarop vertrouwen het best is te organiseren.

Hoe willen we het in de toekomst doen?

Organisaties maken nu keuzes ten aanzien van de toekomstige functie van het kantoor en de nieuwe balans tussen thuis en op kantoor werken. De eerste organisaties zijn al bezig aanpassingen aan de werkomgeving te realiseren. Dit zijn met name de no-brainer-ingrepen zoals meer mogelijkheden voor videobellen, meer ruimte voor meetings met grotere groepen en het boeken van werkplekken. Sommige organisatie nemen de lead, andere wachten de eerste ervaringen af voordat ze aanpassingen doen. Er is echter één ding dat elke organisatie moet doen om een succesvolle start te maken met hybride werken als we terug naar kantoor gaan. Dat is afspraken maken over hoe we het vroeger deden, wat we eraan gaan veranderen en hoe we het in de toekomst willen doen.

Elke organisatie moet haar teams helpen om heldere teamafspraken te maken over het hybride werken in het postcorona-tijdperk. Wanneer komen we als team naar kantoor, welke meetings willen we online houden en welke juist niet, welke werkzaamheden doen we thuis en welke op kantoor? Wat is ons ‘menselijk optimum’ tussen samen en individueel werken? Wat wordt de nieuwe basis van vertrouwen voor ons als team voor deze hybride werkwijze die hopelijk snel gaat starten?

Ik weet niet meer hoe ik het vroeger deed, maar ik weet wel dat nu deze vraag centraal moet staan: hoe gaan we het morgen doen?