Column

Aandacht is de nieuwe beleving in 2024

We komen niet meer naar kantoor voor alleen de beleving. 2024 is het jaar van de aandacht, eigenlijk van de strijd om onverdeelde aandacht van de medewerker.
Profielfoto van Harold Coenders
11 januari 2024 | 1 minuut lezen

2024 is het jaar van de aandacht, eigenlijk van de strijd om onverdeelde aandacht. We zitten op  het omslagpunt van de experience economie naar de aandachtseconomie. De belevenis economie is vanaf halverwege de jaren negentig de opvolger van de diensten economie. De dienst op zich was niet meer voldoende. Het totaal van productkwaliteit, dienstverlening en ervaring van het verkrijgen van de dienst moest een memorabele beleving opleveren. Dat maakte de ‘experience’ economie. Nu in 2024 leven we in een wereld met zoveel prikkels en belevingen waaruit je kan kiezen, of waaraan je parallel wordt blootgesteld, dat het de echte uitdaging van bedrijven is om de echte onverdeelde aandacht te vangen en vast te houden. Aandacht van consumenten maar zeker ook de aandacht van de medewerkers.

Waarom komen onze medewerkers niet meer naar kantoor? We hebben toch een fantastisch restaurant en een mooie programmering van events. Het antwoord is dat belevenissen niet meer voldoende zijn. De medewerker wil ongestoorde aandacht aan zijn werk kunnen geven, de medewerker wil merkbaar bijdrage aan de ‘purpose’ van de organisatie en zich echt onderdeel voelen van de organisatie. Dit vereist  van werkgevers dat zij echte aandacht geven aan de medewerkers en echte participatie aan de organisatie strategie moeten creëren. Het betekent ook dat facility managers werkomgevingen zo moeten aanpassen dat 100% focus op werk is gegarandeerd. Dit betekent een verschuiving in de manier waarop we de vraag naar kantoorruimte berekenen.

De ruimte per werkplek moet aansluiten op de werkkwaliteit die de organisatie wil bieden. Om recht te doen aan dit vertrekpunt moet de door efficiëntie gedreven parameter ‘vierkante meter per fte’ overboord. Bedrijven moet deze vervangen door de kwaliteit gedreven parameter ‘vierkante meter kantoor per aanwezige medewerker’. Vasthouden aan ruimte per fte betekent dat de kwalitatieve werkbeleving op de drukke dinsdagen en donderdagen sterk verminderd. Door ruimte per aanwezige als uitgangspunt te nemen op juist de drukke dagen, vormt de kwalitatieve beleving het uitgangspunt. Een transitie naar deze nieuwe kwaliteit gedreven huisvestingsparameter is dan ook noodzakelijk om de aandacht van de medewerker opnieuw te vangen en vast te houden.

Als ik jullie aandacht heb weten te vangen, check dan de link voor verdieping op dit onderwerp: https://www.colliers.com/en-nl/news/insights-magazine-2024