Positie schoonmaker verbetert door krapte op de arbeidsmarkt
De tijd van “voor jou 10 andere werknemers”, is echt voorbij, aldus Bert van Boggelen voorzitter van de Code Schoonmaak. De Code Schoonmaak valt onder de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Hoewel de prijs een belangrijke rol speelt in de aanbesteding van schoonmaakwerk, mag deze niet bepalend zijn. Dé kwaliteit van schoonmaakwerk is het belangrijkste! Maar hoe houd je in deze tijd van krapte je personeelsbestand op orde?
De code
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag heeft als doel opdrachtgevers, opdrachtnemers, inleners, vakbonden en tussenpersonen te wijzen op sociaal verantwoord en met respect voor kwaliteit van dienstverlening, opdrachten uit te zetten, aan te nemen en uit te voeren. Zo wil deze codekamer Schoonmaak dat opdrachtgevers met respect naar de schoonmaker gaan kijken. Met als gevolg dat de schoonmaker met plezier naar het werk gaat en dit werk tot zijn / haar pensioen met plezier vol kan houden.
Ga creatief op zoek naar oplossingen
Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt zijn er niet voldoende mensen om al het schoonmaakwerk te doen. Daarom doet de voorzitter een oproep aan opdrachtgevers om samen met opdrachtnemers te kijken hoe facilitaire taken anders ingericht kunnen worden. Zodat het werk van de schoonmaker anders, creatiever, aantrekkelijker, interessanter en efficiënter wordt. Eventueel aangevuld met andere facilitaire taken, zoals receptiediensten, catering, toezicht en beveiliging. Het is van belang dat opdrachtgevers samen met opdrachtnemers een oplossing zoeken om werknemers te behouden en het werk aantrekkelijk te maken.
Van Boggelen: “Als een opdrachtnemer merkt dat de opdrachtgever zich niet aan deze code houdt, mag je als schoonmaker de opdrachtgever daarop wijzen. Zo help je de opdrachtgever om samen te zoeken naar creatieve oplossingen die bij jou passen”.
Lees hier het hele artikel. FMN is mede ondertekenaar van deze code.