Print columnartikel
Column
"Kantoren bestaan.... Echt...!"
Er wordt veel geschreven over kantoren, leegstand, opname, andere m2, minder m2, en vooral over het clubhuis.
Hans G.J. Topée
10 februari 2022 | 2 minuten lezen
De koffiebar om de hoek wordt de werkplek, de collega wordt ziek van het thuiswerken, we willen de mobiliteit drukken, het kantoor wordt een hotel, en…….er zijn ook mensen die denken dat kantoren ‘over’ en ‘uit’ zijn….
Clubhuis
Een kreet die we veel horen. Maar, ere wie ere toekomt! Eric Veldhoen schreef in 1995 zijn boek ‘kantoren bestaan niet meer’ toen de fase aanbrak van ‘het nieuwe werken’. In 1996 was hij betrokken bij het kantoorconcept voor Interpolis Tilburg (Gebouw Bonnema) waar het begrip ‘clubhuis’ echt ontstond.
Francis Duffy publiceerde in 1997 zijn boek ‘the new office’ waarin hij uitgaat van 4 werkprocessen die de ruimte bepalen, te weten de HIVE (bijenkorf/werkfabriek van uitvoerders), de DEN (samenwerkruimte teams), de CLUB (samenwerkplek van denkers) en de CELL (individueel werk/kantoorkamer). Daarbij het gaat allemaal over de samenhang van deze werkpatronen en daarbij passende faciliteiten en ruimten. Een mooie matrix van processen en ruimtesoorten die elk gebouw in zich heeft (hoe klein ook),
Hive-werkfabriek-Meggyn Pomerleau
Duffy beschrijft ook als voorbeeld het unieke gebouw van Centraal Beheer in Apeldoorn (1977) <https://fmn.nl/thema/voorzieningen-1170/column/139-het-kantoor-als-werkplaats-is-belangrijk>
Uniek
Het regelen en bedenken van veel zaken binnen organisaties wordt uitgevoerd door kenniswerkers, die van informatie weer nieuwe informatie maken. En ook die kenniswerkers kunnen niet zonder samenwerken, instructie, leren en ervaren (kennis is ook een ambacht). Daarmee zullen ambachten verbonden moeten zijn in die unieke werkplaatsen (waaronder het kantoor) waarbij het percentage thuiswerken per proces/mens bepaald kan worden. Daarnaast gaat het ook bij elke ambacht en elke organisatie over ketendenken, hospitality en marketing.
En zo is de analogie daar met de werkomgeving voor kenniswerkers zoals die bedoeld was en waarvan veel mooie voorbeelden beschikbaar zijn. Zoals het pand van Unilever-Benelex, deBrug (JHK-architecten) in Rotterdam (2005-2020). Zijn tijd vooruit (inbouwpakket: newDirections/Vos-Interieur/Lensvelt).
Plattegrond
De 4 plattegronden van elk 4199 m2 vielen op door de vides en trappen voor ‘verbinding’ en het beperkte aantal wanden. De indeling van de stad was gebaseerd op straten (verbindingsroutes), pleinen (ontmoetings-horeca punten) en wijken (plek van een afdeling of merk). De pleinen lagen vast en de straten en wijken waren flexibel. Een redelijk unieke (tailormade) plattegrond ontstond.
Kans en impact
Elk bedrijf is uniek en er is geen confectie-huisvestingspak. Het gaat over het pakken van een kans en het creëren van impact op basis van effectief sturen door directies en stakeholders op een fundamentele herijking van processen van de onderneming op basis van Maatschappij, Mens, Organisatie en Werk (Omgeving). Alleen dan kun je spreken van een doordacht uniek ‘maatpak’….
Ik gun ieder bedrijf zijn eigen deskundige ‘tuinman’! Of is ‘ambachtsarchitect’ het goede woord…?
(https://fmn.nl/thema/gebouwprestatie-1110/column/77-de-mens-en-zijn-omgeving).
Luister ook naar de FMN Podcasts over dit onderwerp <https://fmn.nl/podcasts/87-13-waar-staan-we-nu>, en <https://fmn.nl/podcasts/634-36-ontdekken-met-jitske-kramer-over-connecties-binden-en-culturen>
Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Geen confectie, maar maatwerk…!
Gedachten uitwisselen hierover? Neem contact met mij op voor een goede kop koffie!
Meer informatie:
Hans GJ Topée
Adviseur | Interim- en Veranderleider | Coach | Gids Werkomgevingen-Werken | Vrijdenker van Dewerkplaatsfabriek
Website: www.dewerkplaatsfabriek.nl
E-mail: hans@dewerkplaatsfabriek.nl
Mobiel: + 31 6 50 27 28 28