Nieuws

Welkom in het kantoor van morgen! [branded content]

Profielfoto van FMN Redactie
23 juni 2021 | 2 minuten lezen

[BRANDED CONTENT] De manier waarop we onze kantoorruimte gebruiken verandert razendsnel. We vragen ons allemaal af hoe werken op kantoor er in de toekomst uit zal zien. Zullen we nog steeds kantoren nodig hebben? Staan de manier waarop we onze kantoorruimte gebruiken en de betekenis ervan voor de organisatie, op het punt te veranderen? Hoe kun je het beste op die veranderingen inspelen?

Op basis van specialistisch bedrijfsonderzoek, analyses, observaties en talrijke gesprekken met klanten is een nieuw kantoormodel ontwikkeld dat tegemoetkomt aan de behoeften van morgen. Benieuwd hoe kantoren er op korte termijn uit zullen gaan zien en aan welke behoeften en vernieuwde eisen de kantoorruimte zal moeten voldoen? 

Hybride model voor het kantoor van morgen

De Communication Hub van Nowy Styl is het resultaat van jarenlange ervaring met het ontwerpen van werkruimtes gecombineerd met de recente ervaring met de COVID-19-pandemie. Dit laatste versnelde de veranderingen die al in de werkorganisatie plaatsvonden, namelijk dat kantoren zeker nog steeds nodig zijn maar dat de functie ervan verandert. De Communication Hub is gebaseerd op de implementatie van een hybride vorm van werken: een combinatie van werken op afstand en werken op kantoor.

De introductie van het hybride model heeft grote invloed op de vorm en functie van onze kantoorruimtes. De functie van de kantoorruimte zal compleet worden herzien. Gedeeltelijk thuiswerken wordt de standaard en op het kantoor staan samenwerking en communicatie voorop. Het kantoor wordt een ontmoetingsplaats, een plek voor het uitwisselen van kennis en ervaring, voor het delen van inspiratie, voor teambuilding en het creëren van een gemeenschapsgevoel en betrokkenheid. Dit betekent dat de verhoudingen van de kantoorruimtes moeten veranderen: er zullen minder traditionele werkplekken zijn en meer ontmoetingsplekken en omgevingen die samenwerking vergemakkelijken. Flexibiliteit is het sleutelwoord als het over de inrichting van het kantoor gaat: de werkplek moet makkelijk kunnen worden aangepast aan het soort activiteit dat op een bepaald moment wordt uitgevoerd.

In de Communication Hub wordt het kantoor ingedeeld in zones, met elk hun eigen functie en kenmerken. Zo worden gasten welkom geheten in de Welcoming space, vinden ontmoetingen en overleggen plaats in de Meeting space en kunnen projectteams samen aan het werk in de Agile space. Er wordt ook rekening gehouden met het feit dat je af en toe even tot rust moet komen om productief te kunnen zijn. Een speciaal hiervoor ingerichte Nap room behoort dus eveneens tot de mogelijkheden. 

Oplossing op maat

De Communication Hub is geen ‘one size fits all’ maar een oplossing op maat. Om tot de beste inrichting te komen worden eerst de behoeften van de medewerkers en van de hele organisatie gedefinieerd. Op basis daarvan worden vervolgens de meest geschikte producten en oplossingen gekozen die het werk gezonder, efficiënter en comfortabeler maken.

Uitdagingen

Alle veranderingen, en voor veel medewerkers deze nieuwe manier van werken, brengen ook een aantal vragen en uitdagingen met zich mee. Hoe zorg je bijvoorbeeld voor een goede communicatie tussen mensen die thuis werken en degenen die naar kantoor komen? Hoe introduceer je het idee van desksharing in jouw organisatie? En hoeveel vergaderruimtes en concentratieplekken moet jullie kantoor hebben? Ben je benieuwd naar het antwoord op deze vragen en wil je meer weten over de mogelijkheden? Bekijk het rapport van Nowy Styl en leer meer over het hybride kantoor van morgen, ofwel de Communication Hub.

Workspace of Tomorrow Nowy Styl

Dit artikel is geplaatst als branded content. Branded content is content die op verzoek van een derde partij wordt geplaatst. Deze derde partij betaalt hiervoor. FMN stelt enige voorwaarden aan de inhoud van deze content, zoals de relevantie voor het vakgebied. Uit de plaatsing mag echter niet worden afgeleid dat de inhoud ook een standpunt of mening van FMN vertegenwoordigt. Geïnteresseerd in de advertentiemogelijkheden van FMN? Neem dan contact op met de afdeling Communicatie via communicatie@fmn.nl.