Column

"Wat een Varkens...!"

Over varkens en varkens, en over overproductie en commercie. Commercie die ver gaat en dat bij alle dierlijke en ook niet-dierlijke producten.
Profielfoto van Hans G.J. Topée
Hans G.J. Topée
30 mei 2022 | 2 minuten lezen

"Varkens"

Je zergt het niet vaak in een bepaalde context. Maar het gaat ook niet over de context, maar over echte varkens, de hoeveelheid ervan, de lengte, het aantal tepels en het aantal biggen dat per jaar wordt geproduceerd. Per leg in ieder geval 12 tot 20. Ga er maar eens voor zitten of liggen.

Maar alle gekheid op een stokje. Er is geen sprake van genetische manlpulatie, maar gewoon fokken met de beste dieren en het beste zaad. Tegenwoordig heeft een varken één rib meer en een aantal tepels extra. Die zijn nodig om meer biggetjes te kunnen drsagen en voeden.
De Keuringsdienst Van Waarde ging op onderzoek uit en op bezoek bij een spermastation.

Klik hier voor de uitzending over: 'Varkens'.

Voor een artikel over varkens en huisvesting: Klik hier!

Maat

Dus laten we ook hier weer normaal maat gaan houden. Dat je vlees wilt eten is je eigen keuze, net zoals vegetarisch eten. Beide moet kunnen, maar de mate waarin we bepaalde vleessoorten gaat figuurlijk en letterlijk alle grenzen over. Veel van de productie is voor de export. Wat mij peroonlijk betreft, vlees oke, maar met mate, liefst lokaal gefokt en gegroeid en van alle soorten, koe, varken, geit, bok, etc. en dus van kwaliteit.

Facility Management

Een mooi verhaal over vlees en consumptie. De consumptie die veelal door marketing gedreven wordt. Meer welvaart is/was het doel. Maar in deze tijdgeest moeten we toch gaan voor Welzijn in plaats van Welvaart. Van consumeren naar consuminderen. Tevreden zijn met goed en wat minder. Misschien iets duurder, maar wegvallend in het totale budget. Een nadenker.

Hoe zit het met jouw productenpalet dat je aanbiedt aan jouw eindgebruiker? En hoe is het pallet gerangschikt? Op inkoopgemak, de wens van de leverancier of de kosten? Of op basis van de wens van de consument, de eindgebruiker, die eigelijk bepaald hoe goed je bent als facilitair professional. Ken je de samenstelling, de herkomst, het etiket en de bijsluiter? Welke waarde leveren we nu en wat wil die eindgebruiker eigenlijk, en wat is hij onderweg en thuis gewend. Je zult verbaasd zijn van de verschillen.

Ik gun ieder bedrijf zijn eigen deskundige ‘facilitaire deskundige’! en vooral een hele goede maaltijd...!

Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Geen confectie, maar maatwerk…!