Column

De Kaas van je brood laten eten....?

Soms wel, maar nu even niet, want gezond eten, met wat minder zuivel is prima. Maar als je kaas eet, neem dan wel van die mooie ambachtelijk kaas. Dam heb je in ieder geval ergens kaas van gegeten…!
Profielfoto van Hans G.J. Topée
Hans G.J. Topée
4 april 2022 | 2 minuten lezen

Koe!

Het is een waarheid als een koe: onze kazen zijn zo geel als een kanarie. Maar hoe komt dat eigenlijk? Melk is toch wit? En bij de geit blijkt het gewoon te kunnen: kaas zo bleek als een scheet. KRO-NCRV’s Keuringsdienst van Waarde heeft zo zijn vermoedens.

Is kaas van de koe altijd geel?

Het antwoord is ja. Kaas gemaakt van koemelk is van nature geel. De kaas krijgt een gele kleur door caroteen, dat in gras zit. In tegenstelling tot geiten, schapen en buffels wordt de geeloranje kleurstof bij een koe niet door de spijsvertering afgebroken. Dat verklaart ook waarom een geiten- of schapenkaas vrijwel altijd wit is en kaas gemaakt van koeienmelk altijd geel kleurt. Hoe geel de kaas uiteindelijk wordt hangt af van de situatie van de koe. Als een koe veel in de wei staat en dus veel vers gras eet, krijgt de kaas een gelere kleur.  Als een koe weinig buitenkomt, zoals in de winter, is de klaas bleker van kleur.

Weet jij het nu nog over die 'kaas'?

De Keuringsdienst van Waarde

De ‘Keuringsdienst van Waarde’ deed weer onderzoek om na te gaan of geleverd is wat geclaimd wordt door de aanbieder en wat aan ons verkocht wordt in reclames. Nu duiken ze in de wondere wereld van ‘Kaas’.

Kijk de uitzending: <https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/31-03-2022/KN_1728329>

 

Facility Management

Een mooi verhaal over kaas en consumptie. De consumptie die veelal door marketing gedreven wordt. Meer welvaart is/was het doel. Maar in deze tijdgeest moetern we toch gaan voor Welzijn in plaats van Welvaart. Van consumeren naar consuminderen. Tevreden zijn met goed en wat minder. We moeten ook niert doorslaan door alleen maar 'vega' aan te bieden. Vega, hybride en puur gaan heel goed samen. Zoals met alles gaat het om gedrag.

Doe mij dan maar af en toe zo’n overheerlijk stukje Hollandse Kaas. Maar, laat je de kaas niet van het brood eten door de marketeer of de aanbieder.

Denk aan de parallel met de zaken die we binnen het facilitaire werkveld bieden aan gasten en eindgebruikers en wat we hoe waar inkopen en/of laten leveren door onze leveranciers of FM- en TFM-aanbieders. En dan heb ik het over alle producten, van gebouw, inrichting en alle zaken rond mens en faciliteiten, waar drank/voeding weer een onderdeel van is, waar koffie dan weer satisfier nr. 1 is...!

Welke waarde leveren we nu en wat wil die eindgebruiker eigenlijk, en wat is hij onderweg en thuis gewend. Je zult verbaasd zijn van de verschillen.

Ik gun ieder bedrijf zijn eigen deskundige ‘kaasmaker’! Of is ‘faciliteitenarchitect’ het goede woord…?

Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Geen confectie, maar maatwerk…!