Column

Exclusief of toch liever inclusief

We kennen allemaal ruimtes die minder toegankelijk of bruikbaar zijn en voor sommigen een fysieke of mentale drempel opwerpen. Door inclusief te denken kun je een omgeving bieden die iedereen maximaal en zonder beperkingen kan ervaren en benutten.
Profielfoto van Daan Schipper
Daan Schipper
2 augustus 2022 | 1 minuut lezen

‘Exclusief’ is heel lang een toevoeging geweest zoals slagroom op een taart. Exclusieve auto’s, reizen, tijdschriften en resorts leken beter omdat ze exclusief waren. De afgelopen jaren zien we dit woord minder omdat het ook een negatieve bijklank heeft gekregen: Wie wordt er in het resort niet toegelaten? Is die auto niet voor iedereen? Biedt iets exclusiefs, wat vaak duurder is, een voorsprong voor mensen met veel geld? En is dat nou werkelijk een goed verkoopargument?

Moedwillig onbereikbaar voor velen

Het feit dat je zaken moedwillig onbereikbaar maakt voor velen, past niet in deze tijd. Er zijn echter uitzonderingen die ook zonder dat woord blijven bestaan. Neem nou de kindvrije vakantieoorden, of juist die voor dierenliefhebbers. En er zijn natuurlijk veel producten die sowieso niet iedereen kan betalen. Het is dus niet altijd inclusief wat er aangeboden wordt. De woorden inclusief en exclusief worden soms misplaatst toegepast en dat kan verwarrend zijn.

Vrije keus voor iedereen

In de werkomgeving zijn we ons bewust van het belang van deze twee woorden. Het zijn elkaars tegenpolen en toch, mits goed ingezet, geen van beiden slecht. De kracht van beide woorden is niet zozeer uitsluiting of insluiting, maar ligt in de vrije keuzes die ieder mens hoort te hebben. Diensten, producten en omgevingen moeten altijd een vrije keuze voor iedereen inhouden. En dat betekent dat je als aanbieder nadenkt hoe je ze voor een zo groot mogelijke groep bereikbaar maakt, zonder drempels.

Blije mensen in een inclusieve werkomgeving

Daarom maken wij ons hard voor een inclusieve werkomgeving. Waar de invulling van ruimte even divers zou moeten zijn als de medewerkers zelf. Waar iedereen een keuze heeft waar het werk het beste gedaan kan worden op een veilige, prettige en productieve manier. Waar teammanagers begrijpen dat niet iedereen in een team op dezelfde plek en op hetzelfde moment wil samenwerken. Waar HR, FM en IT een goede dialoog hebben om het beste bedrijfsgebouw aan te bieden dat denkbaar is. Dan worden mensen blij van de werkomgeving.