Column

Thee, niet alleen voor het smaakje, maar voor een dieper liggend doel...!

Thee is lekker en gezond. Ooit voor een middag-thee-moment. Nu zorgen producenten voor 'Momentjes', voor van alles en 24 uur per dag.
Profielfoto van Hans G.J. Topée
Hans G.J. Topée
16 mei 2022 | 2 minuten lezen

Nut en doel

Thee is niet zomaar thee, geen gezonde vervanger van koffie. Thee heeft tegenwoordig een nut. Ook De Keuringsdienst Van Waarde dompelt zich onder in dit onderwerp. Thee is lekker en gezond. ooit voor een middag-thee-moment. Nu zorgen producenten voor 'Momentjes', 24 uur per dag.

 

Geneeskracht

De slechte automaten-koffie (helaas veel) is gelukkig op zijn retour en we drinken steeds meer thee. Thee voor het lichaam en thee voor de geest. Warme thee, koude thee en thee met melk (Chai tea latte). 128 verschillende kruiden. Thee? En in wel 350 verschillende verpakkingen. Of los bij de speciaalzaak. Zelfs met beweerde 'geneeskracht'. De producent met juristen bijna op glad ijs.

We drinken thee het hele jaar door in Nederland. In het buitenland tijdens vakantie doen we dat verwonderlijk niet zo veel. Terwijl de thee in het buitenland zeker meer ambachtelijk en heel lekker kan zijn. De grote vraag is ook bij thee: 'hoe zinnig is het eigenlijk allemaal'? Of willen we lekker bedonderd worden? Producenten, grootgrutters en speciaalwinkels weten er wel raad mee. Hoe zat het ook al weer met die 'ijssalon'....?

Kijk de uitzending: Thee...

En kijk terug: IJS...!

 

Facility Management

Een mooi verhaal over producten en consumptie. De consumptie die veelal door marketing gedreven wordt. Meer welvaart is/was het doel. Maar in deze tijdgeest moeten we toch gaan voor Welzijn in plaats van Welvaart. Van consumeren naar consuminderen. Tevreden zijn met goed en wat minder. Een nadenker.

Denk ook eens aan de parallel met de zaken die we binnen het facilitaire werkveld bieden aan gasten en eindgebruikers en wat we hoe waar inkopen en/of laten leveren door onze leveranciers of FM- en TFM-aanbieders. En dan heb ik het over alle producten, van gebouw, inrichting tot koekjes en alle zaken rond mens en faciliteiten, ook die lekkere thee!

Hoe zit het met jouw productenpalet dat je aanbiedt aan die eindgebruiker? Ken je de samenstelling, de herkomst, het etiket en de bijsluiter? Welke waarde leveren we nu en wat wil die eindgebruiker eigenlijk, en wat is hij onderweg en thuis gewend. Je zult verbaasd zijn van de verschillen.

Ik gun ieder bedrijf zijn eigen deskundige ‘facilitaire leverancier’! Of is ‘faciliteitenarchitect’ het goede woord…?

Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Geen confectie, maar maatwerk…!