Column

1 en 1 'Gratis', ook bij M2...?

1 plus 1 Gratis, de acties bij de supers en drogisterijen. En de facilitaire producten...?
Profielfoto van Hans G.J. Topée
Hans G.J. Topée
4 juli 2022 | 1 minuut lezen

"Gratis"

1 plus 1 Gratis. Wie kent ze niet, de vele acties bij de supers en de drogisterijen? De acties vliegen je om de oren en door de brievenbus. En die '1+1' hebben wel heel veel aanbieders van producten. Maar hoe kan dat nu, dat winkeliers zomaar een product weggeven? En die croissants van € 0,25 bij de super die bij de echte bakker tussen de 5 en 7 keer zo duur zijn? Natuurlijk speelt kwaliteit ook een rol, maar het is vooral 'marktwerking', 'concurrentie' en een vette dosis .marketing'.

De productprijs zelf is zo miminaal mogelijk en de marges dus hoog. En bij veel aanschaf gaat het martkaandeel en de vervolgkoop (merktrouw) gewoon omhoog.

De Keuringsdienst Van Waarde ging op onderzoek uit, en op bezoek bij de laborant die voor een lage kostprijs iets maakt en een retaildeskundige die zijn wereld kent.

Klik hier voor de uitzending over: "1 + 1 Gratis".

 

Facility Management

Weer een mooi verhaal over consumptie, grondstoffen, prijs en gemak. De consumptie die door marketing en prijs gedreven wordt, en leidt tot gemak en omzet. Welvaart is/was het doel, waarbij we wellicht moeten gaan voor consuminderen in plaats van consumeren.

Van gemak naar iets verder zoeken voor goed en eerlijk. Ook bij de drogisterijen en supers.

Hoe zit dat eigenlijk met facilitaire producten? Welke rol spelen de grote producenten bij de prijsvorming en aanbiedingen (op basis van volumes) als toeleveranciers van bouwpartijen, installateurs, wegenbouwers, schoonmaakbedrijven, cateraars, etc. En verder in de keten, rond vervoermiddelen, woningen en kantoren?  Binnenkort ook bij m2 "1 +1 Gratis"? Een rol voor leiders en inkopers!

Ken jij de samenstelling, de herkomst, het etiket en de bijsluiter bij al jou producten? Welke waarde leveren we nu eigenlijk?

Ik gun ieder bedrijf zijn eigen 'inkoop-deskundige’!

Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Vooral met echte materialen…!